خشک کننده ها

ساخت موفقیت آمیز دستگاه خشک کردن خورشیدی میوه و سبزیجات

ساخت موفقیت آمیز دستگاه خشک کردن خورشیدی میوه و سبزیجات

استفاده از انرژی خورشیدی در کشوری مانند ایران که از این منبع خداداد به وفور بهره‌مند است، امری بدیهی است. در روستاهای پایلوت منارید، محصولات کشاورزی وجود دارد، که بدلایل مختلف از جمله دوری راه تا بازار و آسیب پذیری محصول امکان رساندن آنها به محلهای فروش برای جامعه محلی به آسانی امکان پذیر نبود. از طرفی برخی از محصولات اساسا در اقتصاد خانوارها بدلیل عدم درآمد جایگاهی نداشت که از جمله آنها می‌توان به توت اشاره کرد. به منظور کمک به بهینه کردن معیشت خانوارها و جلوگیری از حیف و میل شدن محصولات، پروژه به بررسی امکان ساخت یک دستگاه خشک کن خورشیدی که به منبع دیگری احتیاج نداشته باشد، پرداخت و پس از انتخاب نمونه ساخت آن را شروع کرد.
خشک کن خورشیدی ساخته شده یک دستگاه ۷۵ کیلوگرمی است که با چرخ جابجا می‌شود. این دستگاه قادر است بین ۵ تا ۱۰ کیلوگرم میوه خشک را روزانه تحویل دهد. در محل ورود هوای تازه به دستگاه از فیلتر استفاده شده تا از ورود گردوخاک و حشرات به سیستم جلوگیری کند. یازده سینی توری برای قراردادن میوه تر در مسیر باد گرم تعبیه شده و برای خشک کردن میوه ها بین ۴ تا ۵ ساعت وقت لازم است. 
در آزمایش‌های اولیه موفقیت دستگاه در خشک کردن میوه، سبزی و گل محمدی به اثبات رسید. این دستگاه میتواند برای خانوارهای حتی فاقد زمین که دسترسی به میوه های محلی و یا بازار را داشته باشند بکار گرفته شود و با تولید میوه خشک یک معیشت محلی را ایجاد کند. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا