خشک کننده ها

دستگاه میوه خشک کن خورشیدی بزرگ و چند طبقه بسازید+تصاویر

در این ساختنی طرز ساخت یک دستگاه میوه خشک کن را یاد می گیرید که میوه ها را با نور خورشید خشک می کند. ساخت این دستگاه بسیار ساده است و هیچ قطعه الکترونیکی ندارد. برای ساخت این دستگاه میوه خشک کن باید به ابزارهای نجاری دسترسی داشته باشید و کار با آنها را کمی بلد باشید. هرچند ساخت دستگاه نیاز به مهارت خاصی ندارد. با ساختنی همراه باشید.

دستگاه میوه خشک کن خورشیدی بسازید
دستگاه میوه خشک کن خورشیدی بسازید
دستگاه میوه خشک کن خورشیدی بسازید
دستگاه میوه خشک کن خورشیدی بسازید

برای اینکه هوای داخل دستگاه میوه خشک کن خورشیدی مرتب عوض بشود، باید یک فن هم به دستگاه اضافه کنید. این فن را می توانید از دستگاه های بدون استفاده جدا کنید یا از فن های آماده استفاده کنید.

گام اول: وسایل مورد نیاز

وسایل مورد نیاز

وسایل مورد نیاز

مهمترین اصل طراحی دستگاه میوه خشک کن حرکت آزادانه هوا در تمام پنجره هاست. ضمن اینکه مانع از رسیدن آلودگی به مواد داخل خشک کن می شود. خشک کن میوه از یک جعبه چوبی، چند پنجره برای قرارگیری میوه ها، براکت هایی که پنجره ها را جدا می کنند و نگه می دارند، سیستم پخش هوا و یک در بزرگ که هوا را بین پنجره ها حرکت می دهد، تشکیل می شود.

وسایل مورد نیاز

  • هفت پنجره ۸/۳ ۱۷ در ۸/۵ ۳۰ اینچی (بهتر است از پنجره های فایبرگلس با قاب آلومینیومی استفاده کنید)
  • روکش شیشه ای ۳۲ در ۲۴ اینچی
  • دو عدد تخته چوب ۲۴ در ۱۸ در ۲/۱ اینچ
  • در چوبی ۳۲ در ۲۴ اینچ
  • تخته چوب ۳۲ در ۱۸ در ۲/۱ اینچ
  • ۱۴ تکه چوب ۲/۱ ۱ در ۴/۳ در ۱۷ اینچ
  • چسب چوب ضدآب
  • پیچ
  • لوله PVC متناسب با اندازه فن
  • فویل آلومینیومی عریض برای پوشاندن پشت و دیواره های جعبه

گام دوم: جعبه را بسازید

جعبه چوبی را بسازید
جعبه چوبی را بسازید
جعبه چوبی را بسازید
جعبه چوبی را بسازید

ابتدا روی لبه های بالایی دو طرف در جعبه سوراخ های نصفه با فاصله ۳ اینچ از یکدیگر و یک اینچ از بالا دریل کنید. سپس دو طرف جعبه را به تخته های چوبی بالایی و پایینی بچسبانید و پیچ کنید. طرفی که روکش شیشه ای دارند با سیلیکون درزگیری کنید، سپس سوراخ هایش را دریل کنید و سرجایش پیچ کنید. به لبه ها، قسمت بالایی و در جعبه فویل بچسبانید. برای نگه داشتن فویل روی لبه ها از براکت استفاده کنید.

برای اینکه بتوانید پنجره ها را براحتی داخل جعبه حرکت بدهید، براکت ها را با فاصله ۸/۱ اینچی از پنجره ها نصب کنید.

در پشت جعبه را هم با لولا نصب کنید تا بتوانید از آن طرف پنجره ها را بیرون بیاورید.

گام سوم: سیستم توزیع هوا را نصب کنید

سیستم توزیع هوا را اضافه کنید
سیستم توزیع هوا را اضافه کنید
سیستم توزیع هوا را اضافه کنید

یک سوراخ ۴ اینچی – یا به اندازه قطر فن و لوله PVC – نزدیک لبه پایینی یکی از دیواره ها دریل کنید. لوله PVC و فن داخل این سوراخ قرار می گیرند و هوای تازه را بین پنجره ها پخش می کنند. هوا در واقع با عبور از پنجره ای که ورودی های محدود دارد، پخش می شود. برای اینکار باید با چسب حرارتی ۵۰ درصد ورودی های پنجره ها را ببندید. وقتی در پشت میوه خشک کن باز بشود، می توانید این پنجره را از براکت ها بیرون بکشید.

دستگاه میوه خشک کن آماده است

میوه خشک کن آماده است

میوه خشک کن آماده است

برای استفاده از دستگاه میوه خشک کن باید روزهای آفتابی و خشک را انتخاب کنید. سینی ها – یا همان پنجره ها – را از داخل جعبه بیرون بکشید. روی آنها را با اسپری آشپزی یا کاغذ مومی بپوشانید تا شیره میوه ها به پنجره ها نچسبد. حالا می توانید میوه، سبزیجات، گوشت یا هر چیز دیگری که می خواهید خشک کنید را روی سینی ها بچینید. اینکه مواد غذایی را در کدام طبقه بگذارید به میزان رطوبت شان بستگی دارد؛ مثلاً فلفل قرمز را در بالاترین طبقه قرار بدهید.

بعد از چیدن مواد غذایی در جعبه را ببندید و آن را طوری در فضای باز قرار بدهید که طرفی که روکش شیشه ای دارد رو به آفتاب باشد. فن را هم روشن کنید. هر چند ساعت یکبار دستگاه میوه خشک کن را تست کنید. اگر هوا خیلی گرم باشد، باید دستگاه را در سایه بگذارید تا میوه ها درست خشک بشوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا