خشک کننده ها

دستگاه خشک کن خانگی

دستگاه خشک کن خانگی  ⚡

تمامی دستگاه های کم حجم برقی خانگی جذابند، از مولینکس گرفته تا زودپز و آرام پز. حتی کولرهای کوچک خانگی که سال هاست به بازار عرضه شده اند و می توان آنها را به راحتی در بغل جابجا کرد نیز به شدت کارآمد و دوست داشتنی هستند. در کنار تمامی این وسایل برقی جالب، می توان یک دستگاه خشک کن خانگی ???? ????  که توسط آن میوه های مختلف را چیپسی می کنند نیز جزئی از همین جذاب ها دانست.

دستگاه خشک کن  خانگی آنچنان جمع و جور و زیباست که هر فردی حتی اگر نیاز آنچنانی به این وسیله و میوه های خشک نداشته باشد حتماً با دیدن مدل ها و طرح های مختلف آن، برای خرید وسوسه خواهد شد خصوصاً اینکه این میوه خشک کن خانگی قیمت نسبتاً مناسبی هم دارد. میوه های خشک شده توسط آن نیز بسیار با ارزش و مقرون به صرفه هستند.


مطالب پیشنهادی : دستگاه خشک کن میوه

اگر قرار بر خرید فقط یک کیلوگرم میوه خشک مثلاً برای مصرف یک هفته خانوار باشد می بایستی در بهترین شرایط حداقل ۱۲۰ هزار تومان! هزینه کرد. خب با خرید یک دستگاه  خشک کن خانگی که حداقل قیمتی در حدود ۳۵۰ هزار تومان دارد می توان برای چندین و چند سال به راحتی و در منزل، هر مقدار میوه خشک که نیاز بود را تولید کرد، آن هم در شرایط کنترل پذیر منزل و با رعایت تمامی موارد بهداشتی.

این ابزار عصر جدید به خوبی می توانند فرآیند دگرگونی میوه ها را در مدت زمان بسیار کمی انجام دهند. شما می توانید به کار و امورات روزانه در منزل برسید و خشک کن میوه خانگی نیز به کار خشک کردن میوه ها خواهد رسید، آن کار با شما، این کار هم با میوه خشک کن!

حال بیایید با برخی مدل ها، ویژگی ها، برتری ها، قیمت و چندین مورد مهم دیگر میوه خشک کن خانگی بیشتر آشنا شویم. شاید این اطلاعات توانست نوع دید و نگاه متفاوتی نسبت به این ابزار مفید و دوست داشتنی ایجاد نماید.

نگاه تخصصی به میوه خشک کن خانگی

یک دستگاه خشک کن خانگی یا خشک کن میوه خانگی دارای ویژگی ها و کارکردهایی ست که برای همین موارد طراحی و ابداع شده است. این دستگاه در بسیاری مدل ها دارای ۵ سینی بوده که میزان فضای لازم برای قرار دادن میوه های ورقه شده را در داخل دستگاه فراهم می کند.

سینی ها می توانند هم از جنس فلزاتی مانند استیل ضد زنگ و یا فولاد آبکاری شده بوده و یا آلیاژهای مقاوم به همراه روکشی از پلاستیک ABC که به شدت نسبت به گرما، فشار و ضربه مقاوم است. این سینی ها به صورت توری و دارای منافذ فراوان هستند تا هوای گرم بتواند برای خشک کردن میوه ها در کل طبقات به خوبی جریان داشته باشد.

گرمای مورد نیاز خشک کن میوه خانگی نیز توسط چند هیتر (تولیدکننده گرما) ایجاد می شود که با توجه به نیاز می توان مقدار و شدت گرما را افزایش یا کاهش داد. این گرما به علت بسته بودن فضای میوه خشک کن خانگی سبب خشک شدن میوه ها و چیپسی شدن آنها می گردد. کیفیت میوه ها نیز بستگی به تنظیم صحیح دما خواهد داشت.

چند فن قدرتمند نیز در دستگاه خشک کن خانگی نصب شده اند تا گرمای تولید شده در دستگاه را به خوبی به گردش در بیاورند، به این شکل گرما به خوبی به تمامی طبقات رسیده و تمامی میوه ها به شکلی یکدست خشک خواهند شد.

منبع ایجاد حرارت یا همان نوع انرژی مصرفی در بیشتر دستگاه های خشک کن میوه خانگی انرژی برق است که به خوبی و به سرعت می تواند گرمای مورد نیاز را ایجاد نماید. اما در برخی مدل هایی که دارای تعداد سینی بیشتری هستند مشاهده گردیده از گاز برای ایجاد این گرما استفاده شده است.

حجم تولید توسط  دستگاه خشک کن خانگی

از آنجایی که حجم و ابعاد یک دستگاه خشک کن میوه خانگی مشخص و تقریباً محدود است می بایستی انتظاری متناسب با قدرت و توانایی این دستگاه ها داشت. به عنوان مثال چنانچه با صرف هزینه ای در حدود ۴۵۰ هزار تومان یک میوه خشک کن خانگی ۸ سینی یا ۵ سینی خریداری گردد و با احتساب ۳ تا ۵ بار استفاده در روز به صورت کامل از این دستگاه می توان به تولید بیش از ۲ تا ۳ کیلوگرم چیپس میوه به صورت روزانه امیدوار بود.

البته حتماً بایستی به این نکته توجه داشت که نباید از میوه خشک کن خانگی به صورت پی در پی و خیلی حرفه ای برای حجم انبوهی از میوه های خشک استفاده کرد زیرا این وسیله برای چنین هدفی طراحی نشده است! بلکه برای رفع نیاز روزانه یک خانوار طراحی و تولید شده، اما می توان به صورت کنترل شده و با رعایت جوانب امر، به تولید مقدار مشخص و محدودی میوه خشک به صورت روزانه اقدام کرد.

قیمت دستگاه خشک کن خانگی

در مورد خشک کن های خانگی می توان گفت قیمت ها مختلف و بسیار متنوعند. می توان یک میوه خشک کن خانگی جمع و جور و کوچک را با قیمتی در حدود ۳۵۰ هزار تومان خریداری کرد و از آن لذت برد. می توان همین خشک کن میوه خانگی را با قیمت ۱٫۵۰۰٫۰۰۰ تومان هم خریداری کرد و از خشک کردن و مصرف میوه های خشک شده باز هم لذت برد!

بسته به ظرفیت تولید میوه خشک کن خانگی و اینکه چه تعداد سینی در آن تعبیه شده و همچنین عواملی مانند مقدار برق مصرفی در آن، جنس بدنه، همچنین کمپانی تولیدکننده آن و… می توان قیمت ها و برچسب های قیمت بسیار متنوعی را در این دستگاه های مفید و واجب مشاهده کرد.

عموماً قیمت یک خشک کن میوه خانگی در انواع و مدل های ۵ سینی از ۳۵۰ هزار تومان آغاز و تا ۱٫۵۰۰٫۰۰۰ تومان در انواع بدنه فلزی و ۱۰ سینی با ظرفیت تولید بالاتر، ادامه خواهد داشت. هر فردی می تواند با توجه به نیاز خود، یک مدل را انتخاب و از تولیدات آن لذت کافی را ببرد.

تفاوت کیفیت میوه خشک شده توسط دستگاه خانگی با صنعتی

معمولاً و به صورت واضح نمی توان ایراد و یا تفاوتی بین میوه های خشک شده توسط میوه خشک کن خانگی با دستگاه های صنعتی مشاهده کرد! زیرا تمامی این دستگاه ها به صورت استاندارد و با توجه به قوانین بسیار مشخصی تولید، تست و ارائه می شوند.

اگر تفاوت ظاهری و گاهی طعم و مزه در محصولات خانگی با صنعتی احساس می گردد به علت آشنا نبودن افراد در منزل به چگونگی استفاده صحیح از دستگاه خشک کن میوه خانگی و تنظیم نامناسب دما و زمان دستگاه است که ممکن است در خروجی دستگاه که همان چیپس میوه است تاثیر منفی بگذارد وَاِلا آنچنان تفاوت معنادار و محسوسی از نظر کیفیت بین میوه های خشک شده توسط دستگاه های خانگی و صنعتی نمی توان مشاهده کرد.

همچنین از آنجایی که معمولاً میوه های خشکی که از بازار خریداری می شوند در بسته بندی هایی زیبا و جذاب ارائه می شوند همین موضوع می تواند این حس کاذب را تلقین کند که حتماً محصولات بازاری بهتر هستند! چنانچه در استفاده از میوه خشک کن خانگی تبحر لازم را به دست آورید خواهید توانست بهترین و استانداردترین چیپس میوه را توسط همین دستگاه های خشک کن میوه خانگی در منزل خود تولید و استفاده نمایید. این کار به راحتی و با صرف کمی زمان امکانپذیر است.

اوضاع دستگاه خشک کن خانگی در کشورهای مختلف به چه صورت است؟

یکی از جالبترین ابهامات و سوالات این است که در خارج از کشور و کشورهایی که معروف به مصرف گرایی هستند اوضاع این گونه دستگاه های خانگی به چه شکل است؟! باید دید راجع به کدام کشور و فرهنگ سخن می گوییم؟ مثلاً در ایتالیا و یا فرانسه که کشورهایی ساحلی با آب و هوایی شرجی و به شدت مرطوب هستند می توان گفت استفاده از این دستگاه های خشک کن میوه خانگی در این کشورها به شدت خوب است!

آنها برای تهیه و مصرف میوه های چیپسی و خوشمزه خود، مقداری از نیاز روزانه خود را با خرید کردن از فروشگاه های زنجیره ای برطرف کرده و مابقی را توسط همین میوه خشک کن خانگی بر طرف خواهند کرد. جالب اینجاست که مقصد بسیاری از تولیدکنندگان مطرح چپیس میوه جهان، همین کشورهای اروپایی ست اما به هر حال بسیاری از مردمان قاره سبز، تمایل دارند در کنار خریداری کردن میوه های خشک، خود نیز اقدام به تولید چیپس میوه در منزل نمایند.

از لحاظ قیمت دستگاه ها می توان گفت قیمت های در آن کشورها به سبب ثابت بودن شرایط اقتصادی و درآمد مناسب، مناسبتر و معقولانه تر است و افراد با راحتی بیشتری اقدام به خرید خشک کن میوه خانگی می کنند.

با چند دستگاه میوه خشک کن خانگی می توان کسب و کار خانگی راه انداخت؟!

به علت کوچک بودن فضای منازل و متراژ بسیار پایین آپارتمان ها، چنانچه فرد یا افرادی قصد راه اندازی یک شغل مناسب خانگی در زمینه تولید و عرضه انواع میوه خشک داشته باشند می تواند از گزینه های مختلفی برای تولید استفاده کرد. همانگونه که گفتیم فضا و مساحت منازل امروزی بسیار محدود است و به سختی می توان در آنها برخی شغل ها را دایر کرد اما در مورد تولید چیپس میوه اوضاع کمی متفاوت خواهد بود.

چنانچه به صورت واقعی نه تخیلی! قدرت بازاریابی مناسبی برای فروش حجم قابل توجهی از میوه های خشک دارید می توانید با خریداری نهایتاً ۳ عدد از دستگاه های خشک کن میوه خانگی در مدل های ۱۰ سینی اقدام به تولید بیش از ۱۰ کیلوگرم میوه خشک به صورت روزانه در منزل نمایید.

این حجم تولید میوه خشک توسط میوه خشک کن خانگی در روز یعنی حداقل ماهی ۳۰۰ کیلوگرم تولید. بایستی ابتدا بررسی نمایید آیا می توان چنین حجمی از میوه ها را به راحتی فروخت؟ سپس اقدام به تولید کنید. همچنین قیمت میوه تازه و آبدار نیز به شدت در تولید نهایی شما موثر خواهد بود تا جایی که می تواند حتی تولید شما را برای مدتی هر چند محدود متوقف نماید! در نتیجه این موضوع را هم مدنظر داشته باشید و با بررسی تمامی شرایط و توجه به توان خود اقدام به خرید دستگاه ها نمایید.

قطر برش میوه برای قرار دادن در خشک کن میوه خانگی

برای خشک و تُرد کردن میوه های آبدار و تازه توسط میوه خشک کن خانگی می بایستی ابتدا آنها را به درستی برش زده و به اندازه هایی مناسب تقسیم کرد تا فرآیند رطوبت زدایی و خشک شدن به خوبی و به درستی انجام گردد. این میوه ها می بایستی در مدت زمان مشخصی خشک و چیپسی شوند، پس برش ها به شدت مهم هستند.

برخی از میوه های کوچک مانند گوجه های گیلاسی و یا انگور و برخی دیگر میوه های ریز را به همان شکل، بدون برش در خشک کن میوه خانگی قرار می دهند زیرا نیازی به برش ندارند. اما برخی میوه ها مانند خربزه به علت ابعاد بزرگ و همچنین میزان بسیار فراوان آب در آنها می بایستی حتماً برش هایی نازک به قطر حدوداً ۱ سانتیمتر زده شوند تا به راحتی آب آنها توسط دستگاه میوه خشک کن خانگی کشیده شود.

میوه هایی مانند سیب را نیز می توان به قطر ۱ سانتیمتر و یا حتی بیشتر نیز برش زد زیرا به سبب تُرد بودن به سرعت آب خود را در دستگاه از دست خواهد داد. نکته مهم در استفاده از دستگاه های خشک کن میوه خانگی این است که شما پس از خریداری این دستگاه ها و مدتی استفاده از آن، به راحتی بر اثر تجربه خواهید آموخت که هر میوه ای با چه میزان از قطر و برشی و در چه مدت زمانی به بهترین شکل ممکن خشک خواهد شد. این موضوع پس از مدتی به راحتی قابل دریافت است.

و نهایتاً نکته ای که بسیار حائز اهمیت است اینکه دستگاه های مختلف و بسیار متنوع میوه خشک کن خانگی برای رفع نیاز روزانه به انواع میوه خشک کن طراحی شده اند. می توان در کنار میوه ها، توسط آنها انواع سبزیجات و حتی مواد پروتئینی مانند گوشتها را نیز خشک و برای مدتی طولانی نگهداری کرد. این دستگاه ها ابزاری بسیار مفید و کارآمد هستند.

ماشین سازی

نویسنده: طیب عالی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا