گوجه

طعم بی نظیر گوجه فرنگی خشک شده

گوجه فرنگی خشک شده خانگی

مواد لازم :

  • گوجه فرنگی کوچک ۲۴ عدد
  • روغن زیتون یک و نیم فنجان
  • سیر ورقه شده به میزان لازم
  • رزماری تازه ۳ الی ۴ برگ
  • آویشن تازه ۴ الی ۶ برگ
  • نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

سان دراید تُمِیتُو sun-dried tomatoes یا “گوجه فرنگی خشک شده زیر حرارت آفتاب” یکی از محصولاتیه که در آشپزی کاربرد فراوانی دارد. فرایندش خیلی ساده است. گوجه فرنگی رو نصف کرده و زیر نور خورشید قرار داده تا زمانی که آبش تبخیر شده و کاملا خشک شود.

از گوجه فرنگی خشک شده در اکثر غذاهای ایتالیایی از جمله پاستاها و پیتزاها استفاده میکنند و چون گوجه فرنگی بعد از خشک شدن همه خواص و ویتامینهاش رو حفظ میکند و طعمش هم به مراتب قوی تر و خوشمزه تر میشود در آشپزی تمام کشورها خودش رو جا داده است.

طرز تهیه :

  • فر را با دمای ۱۵۰ درجه سانتیگراد روشن می کنیم تا گرم شود. گوجه فرنگی های را ریز خرد می کنیم. کف یک سینی فر را کاغذ روغنی می اندازیم و گوجه های برش خورده را با فاصله ۱ الی ۲ سانتیمتری از هم داخل سینی می چینیم به طوری که قسمت برش خورده آنها رو باشد. با نمک و فلفل آنها را مزه دار می کنیم. (در صورت تمایل می توانید کمی سبزیجات معطر روی آنها بریزید.)
  • ظرف را داخل فر داغ می گذاریم و گوجه ها تا زمانی که آب آنها دیگر در نیاید، خشک می کنیم. در این زمان، گوشه های گوجه ها چروک می خورد و کم کم خشک و جمع می شوند. زمانی که باید در فر بماند بستگی به نوع گوجه و میزان رسیده بودن آن دارد، همچنین این زمان بستگی به میزان علاقه مندی ما برای درجه خشکی گوجه ها است که این زمان بین ۱٫۵ الی ۶ ساعت است. سپس آنها را از فر خارج می کنیم و می گذاریم تا کاملاً سرد شود. سپس آنها را داخل یک ظرف در بسته که هوا در آن نفوذ نمی کند می ریزیم و در یخچال یا فریزر نگه داری می کنیم. اگر در یخچال بگذاریم ۳ روز می ماند. ولی اگر آنها را فریز کنیم بیش از ۶ هفته هم می توان از آنها استفاده نمود.

جهت نگهداری طولانی تر گوجه ها می توانید از روش زیر استفاده نمایید:

  • به کمک یک قاشق بلند و یا یک سیخ چوبی ۲ لایه از گوجه فرنگی ها را درون یک شیشه مربای خشک و تمیز می گذاریم. رویش یک برگ رزماری و آویشن ( و در صورت تمایل سیر ورقه شده ) می گذاریم. سپس یک لایه دیگر گوجه می گذاریم و باز روی آنها آویشن و رزماری می گذاریم. چندین لایه به همین صورت درون شیشه می ریزیم و با قاشق بلند آنها را داخل شیشه مرتب می کنیم تا شیشه پر شود ولی یک سانتیمتر سر آن خالی بماند.
  • روغن زیتون روی آن می ریزیم به طوری که روی گوجه ها و سبزیجات را بگیرد. در شیشه را محکم می بندیم و آن را در یخچال نگه داری می کنیم. می توان آن را به مدت ۱ ماه و یا بیشتر در یخچال نگه داری نمود، ولی در آن باید محکم باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا