میوه های خشک

دستگاه خشک کن توت

دستگاه خشک کن توت

توت میوه ای بسیار مقوی و مفید دارای مقادیر بسیار فراوانی ویتامین B و همچنین موثر در  درمان کم خونی و دیابت و… می باشد. این میوه در انواع «توت سفید» و «توت سیاه» موجود است که هر کدام طعم و مزه خاص خود را دارد. خشک کردن توت می تواند هم درآمدزا بوده و هم مایحتاج مصرفی برای فصول دیگر را فراهم نماید. این کار توسط دستگاه خشک کن توت انجام می گردد که می تواند نیاز فراوان بازار را به راحتی پاسخگو باشد.

دستگاه خشک کن توت قادر خواهد بود محصول برداشت شده از باغات را بلافاصله و گرم گرم! تبدیل به میوه ای خشک و ماندگار نماید. ماندگاری این میوه خشک مقوی بسیار بیشتر از انواعِ تَر و تازه آن خواهد بود. چنانچه قصد خشک کردن توت ها و بسته بندی و عرضه به بازار داشته باشید می توان برای اینکار از انواع دستگاه توت خشک کن بهترین استفاده ها را داشت. بد نیست با تعدادی از بهترین انواع این دستگاه ها آشنا شویم:

دستگاه خشک کن توت خورشیدی:

  • بسیار مناسب خواهد بود اگر برای خشک کردن حجم فراوانی از توت های تازه، چه سفید و چه سیاه از این دستگاه استفاده شود زیرا با استفاده از گرما و نور طبیعی خورشید اقدام به خشک کردن آنها می کند. ابتدا توت ها را در سینی های متعدد دستگاه ریخته و در دستگاه قرار می دهند. سپس نور آفتاب با تابیدن به دستگاه، گرما تولید کرده و فن های دستگاه گرما را به سمت مخزن خشک کن میوه هدایت می کنند. به این شکل توت ها خشک و خوشمزه می شوند. مصرف انرژی در این دستگاه، بسیار پایین تر از سایر دستگاه های هم رده خواهد بود.
  • دستگاه خشک کن توت تونلی:

از یک تونل مستطیلی شکل تشکیل شده که دارای سه طبقه تسمه نقاله و سبدهای فراوان می باشد. ابتدا توت ها را درون دستگاه چیده سپس دستگاه را روشن می کنند. حجم ورودی در هر بار استفاده، بسیار بیشتر از ۱ تن خواهد بود و تولید توت خشک توسط آن نیز به صورت روزانه به شدت بالاست. جنس بدنه آن در سمت خارج از آهن و در داخل از گالوانیزه می باشد. سیستم کنترل کیفیت آن به شدت پیشرفته بوده و تمامی مراحل را تحت نظر دارد. برق مصرفی ۳ فاز بوده و از مشعل های گازی یا گازوئیلی برای تولید گرما استفاده می کند.

  • دستگاه خشک کن توت ۴ کابین:

دارای ۴ مخزن یا کابین ایستاده بوده که هر کدام دارای ۲۰ تا ۳۰ عدد سینی هستند یعنی مجموعاً با حدوداً ۸۰ تا ۱۲۰ سینی بزرگ برای خشک کردن توت ها روبرو هستیم. دستگاه هم از برق و هم از گازوئیل و گاز برای خشک کردن توت ها استفاده می کند. همچنین وجود سیستم PLC در این دستگاه سبب بهبود کارکرد خواهد شد.

می توان این ۳ نوع دستگاه خشک کن توت را برای تولید مقدار مشخصی توت خشک به کار برد. هر کدام از دستگاه های ذکر شده قدرت و توانایی مخصوص به خود داشته و می توانند نیاز واحدهای مختلف را به راحتی برآورده نمایند.

ماشین سازی

نویسنده: طیب عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا