میوه های خشک

دستگاه خشک کن انجیر

دستگاه خشک کن انجیر

انجیر همیشه از محصولات باغی بسیار خوشمزه و البته گرانقیمت بوده و هست و در بسیاری مناطق کشور پرورش داده می شود. خشک کردن انجیر نیز قرن هاست در روستاها و شهرهای کوچک و بزرگ به راحتی و به شیوه پهن کردن در هوای آزاد زیر نور مستقیم خورشید انجام می شود. اما شیوه بهتری نیز برای اینکار وجود دارد که همان استفاده از دستگاه خشک کن انجیر می باشد.

از آنجایی که انجیر خشک جزئی از خشکبار بسیار پرطرفدار و گرانقیمت محسوب می گردد و دارای خواص فراوانی مانند تقویت قوای جسمی، کاهش کلسترول، مناسب برای کم خونی، جلوگیری از فشار خون، ضد دیابت و… می باشد محصولی بسیار باارزش محسوب می گردد. برای تولید این کالای خوشمزه و پرخاصیت می توان از بهترین انواع دستگاه خشک کن انجیر استفاده کرد که هر کدام قدرت تولید متفاوتی خواهند داشت.

برخی از بهترین دستگاه های انجیر خشک کن از این قرار می باشند:

  • دستگاه خشک کن انجیر ۱۰ سینی نیمه صنعتی:

این دستگاه به شدت جذاب و جمع و جور می باشد. دارای ۱۰ سینی بزرگ بوده و کار با آن به راحتی چرخاندن چند اهرم و فشردن چند کلید است. ارتفاع آن تقریباً ۱ متر و عرض و عمق آن حدوداً ۹۰ سانتیمتر می باشد. از برق ۲۲۰ ولت بهره برده و گرمای مناسب جهت خشک کردن انجیرها را توسط مشعل گازی خود تامین می کند. در ۱۰ سینی آن می توان تقریباً ۵۰ کیلوگرم انجیر تازه جای داد. میزان تولید این دستگاه نیمه صنعتی جمع و جور، به شدت مناسب و البته مقرون به صرفه است.

  • دستگاه خشک کن انجیر خلاء:

دستگاه خلاء مناسبترین دستگاه برای خشک کردن حجم بسیار زیادی انجیر تازه می باشد. در حال حاضر این دستگاه ها ظاهری شبیه به تانکر داشته و می توان در هر بار چندصد کیلوگرم انجیر تازه وارد دستگاه کرد. خروجی آن نیز به شدت مناسب و باکیفیت بوده چون انجیرها در شرایط خلاء خشک می شوند. همچنین کار با دستگاه خلاء به سبب داشتن صفحه نمایش هوشمند راحت است. برق مورد نیاز نیز ۳ فاز خواهد بود.

  • دستگاه خشک کن انجیر صنعتی ۱۰ کابین:

می توان گفت میزان تولید انجیر خشک در خشک کن میوه با دستگاه خلاء تقریباً برابری می کند زیرا در دستگاه صنعتی ۱۰ کابین با تقریباً ۲۵۰ سینی یا سبد بسیار بزرگ روبرو هستیم که حجم کامل هر کدام از آنها تقریباً ۳ تا ۵ کیلوگرم انجیر خواهد بود. می توان مقدار بسیار فراوانی انجیر تازه را در این سینی ها، قرار داد و خشک کرد.

  • دستگاه خشک کن انجیر خانگی ۱۰ سینی:

دستگاهی بسیار زیبا و کوچک در ابعاد ۵۰ در ۵۰ می باشد که دارای ۱۰ سینی بوده و می توان مقدار مناسبی انجیر را توسط آن خشک کرد. چنانچه برنامه ریزی ها مناسب باشد می توان علاوه بر رفع نیاز خانگی، مقداری از تولید را به فروش رساند. این دستگاه نیز دوگانه سوز بوده و هم با برق و هم با گاز کار می کند.

همانگونه که مشاهده می کنید می توان برای هر نوع نیازی و هر سطح تولیدی، یک یا چند دستگاه خشک کن انجیر مناسب تهیه نمود. شاید بهتر باشد برای شروعی طوفانی و آغاز شغلی مناسب یعنی تولید انجیر خشک باکیفیت، نه تنها یک دستگاه بلکه چند دستگاه انجیر خشک کن خریداری و راه اندازی نمود.

ماشین سازی

نویسنده: طیب عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا