بامیه

ریسه‌های سبز بامیه در آشپزخانه شما

ا دیدن بامیه‌ها در مغازه‌های سبزی‌فروشی و میدان‌های تره‌بار، نخستین فکری که به ذهنتان می‌رسد چیست؟! درست کردن خورشت بامیه؟! شاید نخستین فکر همین باشد.

اما با این دردانه تابستانی که این روزها کم‌کم دارد تمام می‌شود می‌توانید محصولی بسازید که در کل پاییز و زمستان و بهار هم مهمان آشپزخانه‌تان باشد. چطور؟ با ما همراه شوید.

چند کیلو بامیه بخرید و آنها را خوب بشویید(عکس۱). کافی است قسمتی از بامیه‌ای را که خریده‌اید جدا کنید؛ نیمی از آن را برای سرخ کردن و تهیه خورشت بامیه کنار بگذارید و نیمی دیگر را برای خشک کردن آماده کنید. بامیه به‌خاطر ماده لزجی که درون خود دارد به آسانی خشک نمی‌شود. باید تدبیری دیگر برای خشک کردن آن داشته باشید. کافی است بامیه‌های شسته شده را در آفتاب پهن کنید، (عکس۲). اجازه دهید آب حاصل از شستن در هوای آزاد خشک شود. حالا نوبت به نخ کشیدن آنهاست. با یک سوزن تمیز و نخ بلند به سراغ بامیه‌ها بروید. آنها را روی یک پارچه تمیز پهن کنید.

سوزن را آرام وارد پوست بامیه کنید و از سمت دیگر آن بیرون بیاورید. (عکس۳) این کار را تا جایی که طول نخ به شما اجازه می‌دهد ادامه دهید. بسته به حجم بامیه‌ای که انتخاب کرده‌اید شاید لازم باشد ۲ تا ۳ بار سوزن را نخ کنید و بامیه‌ها را به نخ بکشید. (عکس۴). اگر فضای باز حیاط یا پشت‌بام در اختیار دارید می‌توانید بامیه‌های به نخ کشیده شده را زیر آفتاب و در هوای باز پهن کنید؛ اگر فضای شما محدود به آپارتمان است از فضای آشپزخانه استفاده کنید.

با این کار مدتی آشپزخانه شما با ریسه‌های بامیه‌های سبز تزیین خواهد شد. (عکس ۵) بعد از اینکه مطمئن شدید بامیه‌ها خشک شده‌اند- از خشک شدن قسمت داخلی آن اطمینان حاصل کنید- آنها را آسیاب کنید. (عکس ۶) حالا می‌توانید از این پودر بامیه که خودتان درست کرده‌اید در خورشت‌هایی که نیاز به لعاب زدن و جا افتادن دارند استفاده کنید. هم از خاصیت‌های بامیه بهره‌مند می‌شوید و هم اینکه پودر بامیه لعاب خوبی به خورشت شما خواهد داد.

  • خواص بامیه

نصف لیوان بامیه پخته آنقدر سرشار است از انواع مواد ارزشمند غذایی که اگر از آنها آگاهی داشته باشید محال است به حذف کردن این ماده گیاهی از سفره تغذیه خانواده فکر کنید:

  • ۲۵ کالری دارد؛ پس کم کالری است.۲ گرم فیبر دارد؛ منبع خوبی از فیبر است.۴۶۰ واحد ویتامینA دارد؛ منبع خوبی از ویتامینA است.۱۳۰ میلی‌گرم ویتامینC دارد.۵۰ میلی‌گرم کلسیم دارد؛ منبع خوب کلسیم که ضدپوکی استخوان است.۲۵۶ میلی‌گرم پتاسیم دارد که ضد‌ فشار خون است.
  • خورشت بامیه

خورش بامیه از آن دست غذاهایی است که طرفداران مخصوص به‌خود را دارد. اما تنوع در شیوه درست کردن همین خورشت از هنرهای کدبانوهای ایرانی است. بامیه، مرغ و آلو؛ ترکیب همین ۳ماده در کنار هم کافی است تا حس چشایی شما تحریک شود. اگر بیشتر از این به این کلمات فکر کنید خودبه‌خود با دستور غذای زیر به سمت آشپزخانه حرکت می‌کنید.

برای شروع کار به این مواد نیاز دارید:
مرغ‌هایی را که از قبل از فریزر خارج کرده‌اید تا یخ‌شان آب شود با نمک و فلفل مزه‌دار کنید و در ظرف در داری قرار دهید؛ به‌مدت ۳۰ دقیقه در یخچال بگذارید. حالا پیازها را نگینی خرد کنید و به همراه مرغ تفت بدهید. بعد نمک و فلفل و زردچوبه و ادویه را اضافه کنید و روی مرغ آب جوش بریزید تا زمانی که مرغ‌ها حسابی بپزد.

در یک قابلمه دیگر آب را جوش بیاورید، سرکه و نمک را اضافه کنید، بامیه‌ها را در آب جوش بریزید. مواظب باشید بامیه زیاد نپزد، در غیراین صورت در خورشت لزج خواهد شد. آلوها را از قبل خیس کنید و بشویید. وقتی که زمان پخت مرغ رو به اتمام بود به همراه آبلیمو، نمک، فلفل و زعفران به خورشت اضافه کنید. حالا خورشت بامیه شما کمی زمان لازم دارد تا جا بیفتد. ۱۵دقیقه پایانی پخت هم رب تفت داده شده را به همراه بامیه‌ها به خورشت اضافه کنید و بعد از جا افتادن آن را در ظرف بکشید. با این خورشت می‌توانید از ۳ تا ۴ نفر سر سفره گرمتان پذیرایی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا