مقاله

نهال توت

  با توجه به مزایای درخت توت هراتی (توت سفید)، حکیم روازاده به هم وطنان عزیز توصیه می نماید که در فصل درخت کاری نسبت به کاشت درختان توت هراتی اهتمام ورزند تا در جای جای ایران عزیزمان در شهر و روستا شاهد افزایش چشم گیر این درخت پر منفعت باشیم.

  درخت توت 

  درخت توت از خانواده Moraceae   و جنس Morus  می باشد که از درختان بزرگ و تنومند است که ارتفاع آن به ۲۰ متر و قطرش به حدود یک متر می رسد بومی چین مرکزی و شرقی بوده و بعد ها به کشورهای دیگر راه پیدا کرده است و در آمریکا نیز از قرن ها پیش به عنوان منبع غذای کرم ابریشم شناخته می شود و بطور کل درخت توت به دو منظور یکی تغذیه به عنوان تازه خوری ویا خشک ان و دیگری به منظور تغذیه کرم ابریشم از برگ آن پرورش داده می شود.دو گونه اصلی دارد یکی توت سفید و دیگری توت سیاه که خود واریته های گوناگونی دارند.کاربرد توت غیر از مصارف تغذیه ای برای بادشکن و جلوگیری از فرسایش خاک نیز بکار می رود.

توت،این میوه بدون پوست از خانواده گزنه ها ودارای فواید زیادی از جمله پاک کننده خون،خون ساز،ضدسرفه است که به صورت تازه و خشک استفاده میشود.

امروزه ثابت شده است که توت برای پیشگیری از سرطان،افزایش طول عمر،تصفیه خون،تقویت کلیه ها،پاک سازی کبد،تقویت دید وشنوایی،درمان یبوست،درمان کم خونی،درمان سرماخوردگی،تقویت رشد مو و… فواید بسیار قابل توجهی دارد.

میوه توت را همچنین خشک کرده به نام توت خشک استفاده میکنند،میوه خشک شده توت با این که شیرین است اما خوردن آن برای کسانی که قند دارند ضرر ندارد زیرا قند آن درست معکوس قند انگور است.

مبتلایان به مرض چاقى هم مى توانند بدون ترس آنرا بخورند قند توت با این که نیرو بخش است اما سبب چاقی نمیشود و براى خوردن آن بهتر است توت خشک را قبل از غذا با یک استکان چاى یا یک لیوان آب بخورند تا جلوی اشتهای آنها را نگیرد.

بهترین موقع خوردن توت، صبح ناشتا و یا عصر در فاصله غذای ظهر و شام است که زود هضم می شود و مواد غذایی آن بهتر جذب بدن می شود معمولا اگر روی غذاهای سنگین مخصوصا گوشتی، آن را بخورند هضم آن مشکل می شود و تولید نفخ در شکم و روده ها می کند.

جوشانده ی پوست خشک شاخه های جوان و تازه ی درخت توت برای لینت مزاج مفید است و از ضماد کوبیده برگ آن با روغن زیتون برای درمان سوختگی استفاده می شود و اگر برگ تمیز درخت توت سفید را بکوبید، شیره ای از آن به دست می آید که باعث التیام و جوش خوردن زودتر زخم ها میشود.



تکثیر

   
بذر، قلمه سبز ، قلمه چوبی، پیوند

  از انواع توت می توان به توت سفید ،توت هرات ، شاهتوت، توت صابونی،توت پاکستانی و توت قرمز نام برد.

    توت سفید

توت سفید: White Mulberry ,  Morus alba

توت در اکثر کشورهای جهان ازجمله در نقاط استپی و شمال ایران کشت می‌شود و حتی به طور خودرو در جنگل‌های شمال ایران پراکنده شده است. تنها میوه درخت توت نیست که استفاده می‌شود. برگ توت در بهار برای تربیت کرم ابریشم و در پاییز به مصرف دام می‌رسد. چوب آن در مصارف مختلف نجاری و خصوصا تهیه تار و در شمال کشور برای طبقه‌بندی، تلنبار و همچنین مال‌بند برای گاوآهن برنج‌کاری به کار می‌رود. پوست شاخه‌های جوان نیز برای بسته‌بندی و بستن پیوند مورد استفاده قرار می‌گیرد. برگ درخت توت سفید، به عنوان تنها غذای کرم ابریشم، اهمیت اقتصادی ویژه‌ای ‌دارد و گاه درخت توت اساسا به همین منظور کاشته می‌شود.

خاصیت

    توت میوه‌ای پرخاصیت و البته پرکالری است. یکصد گرم توت که تقریبا معادل یک فنجان است حاوی ۶۱ کالری انرژی است. هر فنجان توت حاوی ۹‌/‌۰ گرم پروتئین است. البته باید توجه داشت که پروتئین توت، پروتئین گیاهی است. این حجم توت ۱/۱ گرم چربی دارد و حاوی ۱۶ میلی‌گرم کلسیم است. میزان کلسیم توت قابل توجه است. بد نیست بدانید میزان توصیه شده‌ کلسیم ۸۰۰ میلی‌گرم در روز است. یکصد گرم توت همچنین حاوی ۸‌/‌۰ میلی‌گرم آهن،۲۸۰ واحد بین‌المللی ویتامین A، ۰۲‌/‌۰ میلی‌گرم ویتامین B1، ۰۶/۰ میلی‌گرم ویتامین B2، ۱/۱میلی‌گرم ویتامین B3 و ۱۶ میلی‌گرم ویتامین c است. توت همچنین حاوی مقادیر بالایی آب، فیبر،  تانن و منیزیم است. بد نیست بدانید هر ۱۰۰گرم توت خشک ۳۶۰ کالری انرژی تولید می‌کند.

خواص درمانی توت

   قند موجود در توت سفید برای کسانی که مبتلا به مرض قند هستند ضرر ندارد. به همین علت به آنها توصیه می‌شود به جای قند، چای را با توت خشک بخورند.

این میوه خوشمزه دارای آنتی‌اکسیدانی به نام آنتوسیانید است. آنتی‌اکسیدان موجود در این میوه فواید بسیاری برای سلامتی دارد که یکی از آنها کاهش میزان کلسترول بد خون و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است.

نقش دیگر آنتی‌اکسیدان‌ها پیشگیری از سرطان است، به همین دلیل مصرف توت برای پیشگیری از سرطان توصیه می‌شود.توت سفید حاوی فیبر فراوانی است، به همین دلیل ملین خوبی است.

توت در سهل کردن جریان ادرار نیز نقش دارد.

مصرف این میوه وزن را کاهش می‌دهد. طبق یافته‌های پژوهشگران فیبرهای نامحلول موجود در توت کالری جذب شده در بدن را کاسته و موجب کاهش وزن می‌شود.توت حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین c و آهن است، از این رو مصرف آن برای کسانی که کم‌خونی دارند توصیه می‌شود.

جوشانده پوست خشک شاخه‌های جوان و تازه درخت این میوه، ملین و روان‌کننده مزاج است.

توت به علت داشتن انواع ویتامین‌های گروه B در کاهش و رفع ترس، عصبانیت، خمودی، اضطراب و هیجان موثر است.

ویتامین A موجود در توت باعث رشد ناخن‌ها و تقویت چشم می‌شود

منشا آن چین است که ارتفاع آن ۱۵ تا ۱۸ متر هم می رسد که نسبت به توت های سیا ه مقاوم تر است میوه آن سفید با طعمی شیرین می باشد.تکثیر آن از طریق بذر و پیوند و قلمه امکان پذیر بوده  و زمان رسیدن میوه اواخر اردیبهشت تا اوایل خرداد است.

     شاهتوت

  شاهتوت: Mulberry,Blackberry

دارای ظاهری قرمز مایل به سیاه و درشت می باشد که منشاء آن ایران ،ترکیه ،پاکستان و سوریهاست که زمان

رسیدن میوه اوایل تابستان می باشد.

   توت هرات

                                                                                                                                 نهال توت هراتی تولید مزرعه نهال کرج

  توت هرات نسبت به سایر انواع توت های سفید درشت تر بوده و از کیفیت بهتری برخوردار است و دیر تر میرسد.

   توت قرمز

    توت قرمز برای تازه خوری است و کیفیت پایین تری نسبت به شاهتوت دارد و درختی کوچک قامت است.

      توت موزی

      توت موزی: Mulberry

   این توت از گونه های کم یاب توت سفید است که از لحاظ طعم مانند توت سفید شیرین بوده و تنها تفا.ت آن در طول میوه است که گاه به ۲۰ سانتیمتر هم می رسد مناسب نواحی سرد تا نیمه گرمسیری بوده ودر خاک های زهکشی شده خوب رشد می کند ولی به خاک های خیلی رسی و خشکی و سرمای زیاد  و حتی هرس زیاد مقاوم است.  که تکثیر آن بوسیله پیوند برروی پایه توت نرک می باشد و در اوایل خرداد میوه آن می رسد.  

توت وحشی،رزبری: European raspberry:American red raspberry:

نهال گلدانی رزبری تولید نهالستان سامیان پردیس سبز
 

درختچه ای برگریز و یا همیشه سبز از خانواده  Rosaceae  که بومی اروپا و شمال آسیا میباشدکه در شمال آمریکا به وفور کاشته میشودو دارای گلهای زیبایی میباشد ولی بیشتر به جهت میوه های خوش عطر و طعمی که دارد محبوب بوده و کشت میشود .زیستگاه گیاه تمشک وحشی درشمال و غرب رودسر، گیلان، کردستان، سردشت، الوند، اشتران کوه می باشد.افزایش آن بوسیله تقسیم ریشه در زمان خواب گیاه و قلمه زدن در بهار می باشد  که بعد از گذشت سال دوم ، شروع به گلدهی خواهد کرد .

 تمشک:

  نهال تمشک
نام : نهال توت وحشی یا تمشک
منشا:ایران
پایه: وحشی
زمان رسیدن میوه :تیرماه

نهال توت مجنون

نام : نهال مجنون
منشا: چین
پایه: بذری و پیوندی
زمان رسیدن میوه : اواخر خرداد ماه
مشخصات ظاهری: قرمز مایل به سیاه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا