خشک کننده ها

دستگاه خشک کن زعفران

دستگاه خشک کن زعفران

زعفران یکی از ارزشمندترین محصولات ایرانی ست. کالایی که در سراسر جهان شهرت فراوانی داشته و تقریباً ۹۰ درصد مصرف جهانی توسط ما ایرانی ها تولید می شود. در چنین شرایطی، بهتر است تولیدکنندگان زعفران، خود پس از برداشت اقدام به خشک کردن و عرضه به بازار نمایند. بهترین و استانداردترین شیوه برای این کار، استفاده از دستگاه خشک کن زعفران می باشد.

گیاه زعفران به سبب حساس و ظریف بودن می بایستی با دقت و حساسیت بسیار بالایی خشک و نگهداری شود به همین دلیل می بایستی از بهترین و دقیق ترین دستگاه های خشک کن برای این امر استفاده کرد. دستگاه خشک کن زعفران را می توان در مدل های نیمه صنعتی، صنعتی و خانگی خریداری و استفاده کرد. چنانچه قصد تولید زعفران خشک داشته باشید می توان برای شروع با توجه به سطح کار، حجم تولید و قدرت مالی، دستگاه های متنوع زیر را پیشنهاد نمود:

مطالب پیشنهادی: دستگاه خشک کن میوه

  • دستگاه خشک کن زعفران نیمه صنعتی:

این مدل دستگاه ها انواع مختلف دارند که هر کدام، از تعداد سینی های مختلفی تشکیل شده اند، ۱۰ سینی تا حدوداً ۲۰ سینی. ابعاد و طول و عرضشان کمتر، جابجایی و نگهداری آنها آسانتر و البته میزان تولید آنها به شدت مناسب است. برخی مدل های آن که بسیار جالب و جذاب است حدوداً ۱ متر ارتفاع داشته، دارای ۱۵ سینی ست و قدرت تولید زعفران خشک آن نیز بسیار بالاست.

  • دستگاه خشک کن زعفران آفتابی:

یکی از مناسب ترین دستگاه ها برای مناطقی که تولیدکننده زعفران نیز هستند همین دستگاه خورشیدی می باشد. پس از قرار دادن زعفران ها در سبدهای مختلف آن، و استفاده از نور و گرمای آفتاب در شرایط کنترل شده ، می توان مقدار فراوانی زعفران را به سرعت خشک و خارج نمود.

  • دستگاه خشک کن زعفران انجمادی:

از آنجایی که زعفران محصولی بسیار ظریف و حساس بوده و مانند سایر محصولات کشاورزی نیست، می بایستی در فرآیند خشک کردن آن دقت بسیار زیادی کرد تا کیفیت محصول از دست نرود. دستگاه انجمادی از گزینه های بسیار مناسبی ست که با قراردادن زعفران ها در دمای تقریباً ۲۰- درجه و سپس بازگرداندن به دمای تقریباً ۱۳- درجه و فشاری در حدود ۱۵mmhg آب و رطوبت درون زعفران ها را از آن جدا می کند. این شیوه و این دستگاه، برای خشک کردن زعفران ها مناسب می باشند.

  • دستگاه خشک کن زعفران ۴ کابین:

با توجه به اینکه این دستگاه دارای ۴ مخزن یا کابین بسیار بزرگ و دارای بیش از ۸۰ سینی بزرگ و جادار است می توان توسط آن حجم بسیار زیای زعفران را در هر بار پُر کردن دستگاه، خشک کرد. گرمای مورد نیاز این دستگاه می تواند به سه شکلِ استفاده از گاز، گازوئیل و یا برق تامین گردد.

با توجه به اینکه محصول بسیار با ارزش زعفران در مناطق خشک کشورمان پرورش می یابد می توان از دستگاه های خورشیدی به راحتی استفاده کرد اما سایر انواع دستگاه خشک کن زعفران نیز با توجه به توضیحات ذکر شده، هم مناسب بوده و هم به راحتی در دسترس می باشند. تهیه کردن و استفاده از هر کدام از این دستگاه ها در موقعیتِ مناسب خود به شدت کارگشا و همچنین درآمدزا خواهد بود.

ماشین سازی

نویسنده: طیب عالی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا