معرفی خشکین

دستگاه خشک کن ماهی

دستگاه خشک کن ماهی

تولید ماهی خشک یکی از فعالیت ها و راه های کسب درآمد بسیاری از مردمان بوده و هست. اما امروزه همه چیز تغییر کرده و به جای شیوه های سنتی و استفاده از گرمای هیزم و یا نور خورشید از دستگاه خشک کن ماهی جهت اینکار استفاده می شود. ماهی خشک را می توان ماهها بدون هیچگونه نگرانی از فساد براحتی نگهداری کرد.

می توان مزایای خشک کردن انواع ماهی توسط دستگاه خشک کن ماهی را این موارد ذکر کرد:
  • ماندگاری بسیار بیشتر نسبت به ماهی تازه
  • جلوگیری از نابود شدن و هدر رفتن زحمات پرورش دهندگان ماهی یا صیادان

خشک کردن، یکی از بهترین و ساده ترین راه های نگهداری هر چیزی ست، از سبزی و میوه گرفته تا ماهی و انواع مواد پروتئینی. و اما این مراحل، یعنی خشک کردن ماهی ها توسط دستگاه های زیر انجام می گردد:

دستگاه خشک کن ماهی تونلی:

از آنجایی که ماهی به عنوان یک جاندار، دارای بافت و عضلات فراوان بوده و در این عضلات آب فراوانی وجود دارد بنابراین مدت زمان نسبتاً بیشتری نسبت به سایر محصولات برای خشک شدن زمان خواهد برد به همین جهت استفاده از دستگاه تونلی که بسیار بزرگ، حجیم و پرقدرت است می تواند بسیار مفید باشد. قیمت این دستگاه در حال حاضر بیش از ۱۰۰ میلیون تومان است.

دستگاه خشک کن ماهی ۳ کابین:

این دستگاهِ ایستاده با ۳ کابین یا مخزن بزرگ به عرض بیش از ۱ متر، عمق حدوداً ۱ متر و ارتفاع ۲ متر و مجموعاً با عرضی بیش از ۳ متر می تواند به راحتی با تعداد سبدهایی در حدود ۶۰ عدد، ماهی های فراوان را خشک نماید. ماهی ها پس از تمیز شده و خالی شدن درون بدن، بر روی سینی ها پهن و داخل دستگاه قرار می گیرند. قیمت دستگاه ۳ کابین هم اکنون بین ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان می باشد.

دستگاه خشک کن ماهی تک کابین:

انواع تک کابین در دستگاه های خشک کن از کاربردی ترین و محبوب ترین دستگاه ها هستند، زیرا هم حجم و ابعاد بسیار معقول و جمع و جوری دارند (تقریباً به اندازه یک یخچال) و هم دارای قیمت و قدرت مناسبی می باشند. این دستگاه دارای حدوداً ۲۵ سینی بزرگ برای چیدن ماهی ها و همچنین معمولاً دوگانه سوز می باشد یعنی با انرژی برق و گاز کار می کند. البته انواع ۳ گانه سوز (برق، گازوئیل، گاز) نیز با توجه به سفارش، موجود خواهد بود. قیمت این دستگاه چیزی در حدود ۵ تا ۱۰ میلیون تومان می باشد.

دستگاه خشک کن ماهی خانگی:

دستگاه خانگی ماهی خشک کن با ابعاد بسیار کوچک و جمع و جور خود قادر به خشک کردن تعداد محدودی ماهی بوده و می تواند به راحتی نیاز خانوار را برطرف نماید. این دستگاه ها عموماً برقی هستند و دارای ۸ تا ۱۰ سینی کوچک. قیمت این دستگاه ها نیز بین ۳۵۰ هزار تا حدوداً ۱.۵ میلیون تومان با توجه به مارک و برند، متغیر خواهد بود.

هر فرد یا گروهی می تواند با توجه به نیاز، یک یا چند نوع از دستگاه خشک کن ماهی را خریداری و به خوبی از آن استفاده نماید. خشک کردن انواع ماهی و همچنین سایر مواد گوشتی و پروتئینی می تواند یک منبع درآمد بسیار مناسب و شغلی ایده آل و آینده دار برای هر فردی باشد، فقط کمی سرمایه و حوصله نیاز است!

ماشین سازی

نویسنده: طیب عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا