خشک کننده ها

میوه خشک کن و روش استفاده و آشنایی با قطعات و مدار الکتریکی و نحوه تعمیرآنها

میوه خشک کن

عنوان : بررسی عملکرد میوه خشک کن و رفع عیوب آن

مجتمع آموزشی فن و حرفه

یک دستگاه میوه خشک کن دارای چندین سبد و و یک درپوش می باشد. منبع تغذیه به المنت حرارتی و فن مجهز می باشند. با استفاده از انرژی برق، المنت ها داغ شده و با استفاده از فن حرارت و گرما به صورت یکنواخت در تمامی طبقات دستگاه میوه خشک کن هدایت می شود. و میوه ها بدون اینکه پخته شوند آب میان بافتی خود را از دست میدهند و به آرامی خشک  می شوند، با خشک شدن آب میان بافتی دیگر فضایی برای رشد میکروب، قارچ و کپک ها باقی نمی ماند.

میوه خشک کن و کاربرد آن

میوه خشک کن از آن دست دستگاه هایی می باشد که مدتی است  به منازل  ما راه پیدا کرده و مورد استقبال نیز قرار گرفته است. با استفاده از میوه خشک کن به راحتی می توان انواع میوه ها را خشک کرد و به عنوان یک خوراکی سالم و مقوی در طول سال از آن استفاده نمود. میوه خشک  را می توان به عنوان یک  تغذیه عالی در کیف مدرسه کودکان خود قرار دهیم. در واقع با استفاده از میوه خشک کن می توانیم به راحتی انواع چیپس میوه را تهیه کنیم و در فصول مختلف سال از آن استفاده کنیم.

یکی از مزایای استفاده از دستگاه میوه خشک کن جلوگیری از هدر رفتن آنها می باشد. شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که گاهی با پوسیدگی میوه ها مواجه می شوید و به دنبال راه حلی می باشید تا از  هدر رفتن آنها جلوگیری کنید. با استفاده از این دستگاه می توانید میوه ها را به چیپس  های خشک تبدیل کنید. با این کار به راحتی می شود مدت زمانی طولانی از آنها استفاده کرد بدون اینکه پوسیده شوند و یا کپک بزنند. همچنین این راهکار کمک می کند تا مواد مغذی و ویتامین ها ی میوه ها نیز حفظ شود و ارزش غذایی خود را داشته باشند.

میوه خشک کن  و طرز کار آن

میوه خشک کن

یک دستگاه میوه خشک کن دارای چندین سبد و و یک درپوش می باشد. منبع تغذیه به المنت حرارتی و فن مجهز می باشند. با استفاده از انرژی برق، المنت ها داغ شده و با استفاده از فن حرارت و گرما به صورت یکنواخت در تمامی طبقات دستگاه هدایت می شود. و میوه ها بدون اینکه پخته شوند آب میان بافتی خود را از دست میدهند و به آرامی خشک  می شوند، با خشک شدن آب میان بافتی دیگر فضایی برای رشد میکروب، قارچ و کپک ها باقی نمی ماند  و از این رو می توانید برای مدت زمان طولانی  میوه های خشک را در منزل نگهداری کنید. البته دقت کنید محل نگهداری میوه های خشک بهتر است خشک و تاریک باشد.

میوه خشک کن در واقع ابزاری است که می توانید انواع سبزیجات غلات و حتی گل را در آن خشک کنید. همچنین با استفاده از این دستگاه می توانید لواشک های خانگی را به راحتی تهیه نمایید.

انواع میوه خشک کن ها

میوه خشک کن ها با توجه به نوع جریان هوایی که ایجاد می کنند به دو نوع تقسیم می شوند: جریان عمودی و جریان افقی. برخی از دستگاههای میوه خشک کن به صورت طبقات دایره ایی شکل هستند و طبقات  بر روی هم قرار می گیرند . در این نوع از دستگاه ها منبع تولید انرژی گرمایی معمولا در کف  تعبیه می شود و در دستگاه نیز در بالای طبقات قرار می گیرد. از جمله معایب این نوع از دستگاه ها نیز همین است چون برای برداشتن طبقات زیرین باید تمام طبقات بالایی را از از جای خود حرکت دهید تا به آن دسترسی داشته باشید.

در دستگاه هایی که با جریان افقی حرارت کار می کنند منبع تولید حرارت در پشت دستگاه قرار دارد و در ضمن سبد ها به صورت کشویی بر روی هم قرار می گیرند و در دستگاه از پهلو باز می شود. از این رو دسترسی به هر طبقه به صورت کاملا مجزا از هم می باشد.

یادآوری های ایمنی برای میوه / سبزی خشک کن

_ قبل از اولین استفاده از دستگاه میوه خشک کن آن را بصورت خالی به مدت ۳۰ دقیقه روشن کنید و سپس طبق دستور آن را بشوئید و خشک نمائید .

_ در هنگام استفاده ، کنار دیوار ، پرده و روی سطح فلزی قرار ندهید .

_ همیشه قبل از جدا کردن دو شاخه از برق ، دستگاه میوه خشک کن را توسط کلید آن خاموش کنید.

_ زمانی که از دستگاه میوه خشک کن استفاده نمی کنید آن را از برق جدا کنید .

_ از استفاده از سیم های رابط پرهیز کنید .

_ از این دستگاه فقط برای خشک کردن سبزی و میوه استفاده کنید .

_ قسمت برقی دستگاه میوه خشک کن را در آب فرو نبرید .

شستشو و نگهداری از میوه خشک کن برقی

۱_ از فرو بردن قسمت بالای میوه خشک کن که حاوی موتور و المنت است در آب پرهیز کنید و برای تمیز کردن آن از دستمال مرطوب و کمی مایع ظرفشوئی استفاده کنید .

۲_ برای تمیز کردن سبد های خشک کن ، آنها را در آب ولرم و مایع ظرفشویی قرار داده تا خیس بخورد و سپس از برس پلاستیکی نرم برای تمیز کردن آن استفاده کنید .

۳_ از استفاده سیم ظرفشویی و یا مواد ساینده برای تمیز کردن پرهیز کنید و هم چنین از شستشو توسط ماشین ظرفشویی نیز خودداری نمایید .

آشنایی با قطعات میوه خشک کن/ سبزی خشک کن

درپوش حاوی موتور : این قطعه که نقش درپوش را نیز دارد شامل موتور ، المنت و کلید خاموش روشن می باشد و شبکه های آن برای گردش هوا است .

سینی های خشک کن : از این سینی ها برای قرار دادن میوه و سبزی و خشک کردن آنها استفاده می شود و هر سینی ظرفیت حدود ۳ عدد سیب برش خورده را داراست ، دستگاه میوه خشک کن پارس خزر ( سایا ) دارای ۵ عدد سینی است .

قسمت کفی دستگاه : از این قسمت برای درست کردن لواشک و یا خشک کردن ادویه ها می توانید استفاده کنید .

پایه های لاستیکی : این پایه ها باعث استقرار بهتر خشک کن می شود .

کلید خاموش و روشن : از این کلید جهت خاموش و روشن کردن موتور خشک کن استفاده می شود .

مجموعه داخلی دستگاه که شامل فن و المنت و کلید روشن و خاموش است

نحوه استفاده از میوه خشک کن/ سبزی خشک کن

میوه های برش زده را در سینی ها قرار دهید و سعی کنید از پوشاندن تمام شبکه ها پرهیز نمایید ، تا هوای گرم داخل دستگاه خوب گردش نماید . برای کارایی بهتر فقط از تعداد سینی های مورد نیاز استفاده کنید . پس از چیدن سینی های حاوی میوه بر روی هم ، در پوش را روی آنها قرار دهید ، دو شاخه را به برق وصل کنید و دستگاه را توسط ( کلید خاموش و روشن ) روشن کنید تا خشک کردن میوه ها شروع شود .

 دانستنیهای خشک کردن :

خشک کردن خوردنی ها راهی بسیار خوب برای نگهداری آنها است . با استفاده از دمای کنترل شده هوا از بالا به طرف پایین دمیده شده و سپس از میان شبکه سینی ها به طرف بالا گردش می کند .

گردش هوا باعث خارج شدن رطوبت از مواد خوراکی و نهایتا خشک شدن آن می شود . این روش طعم ، مزه و خواص میوه ها را بخوبی حفظ میکند .

با خشک کردن میوه ها و سبزی های تازه و رسیده می توانید تمام سال و همه فصول از آنها استفاده کنید و لذت ببرید .

نگهداری میوه و سبزی خشک شده بسیار آسان است و چون حجم آن کم شده است فضای بسیار کمی را برای نگهداری اشغال میکند .

میوه و سبزیهای خشک شده را با استفاده از ظروف در بسته که از ورود هوا جلوگیری می کنند می توان برای زمان های طولانی نگهداری کرد .

میوه ها و سبزی هایی که با دستگاه میوه خشک کن خشک می کنید کیفیت ، طعم و رنگ بهتری از مواد موجود در فروشگاه ها داراست و دلیل آن عدم استفاده از نگهدارنده های شیمیایی و رنگ مصنوعی است .

شما می توانید انواع ادویه ها ، سبزی ها ، گلها را با این دستگاه خشک کنید و با مرطوب سازی مجدد سبزی ها می توانید این مواد را برای استفاده در سس ها ، سوپ ها و انواع غذاها آماده کنید . با استفاده از میوه خشک کن برقی پارس خزر میوه های خشک شده ، لواشک آلو ، گلابی ، سیب و غیره را درست کنید و از این تنقلات سالم و کم کالری لذت ببرید .

نکته قابل توجه :

برای کسب بهترین نتایج از مواد اولیه خوب مانند میوه های رسیده ، سالم و شیرین و سبزی های تازه استفاده کنید . در صورتی که می خواهید از میوه هایی که برای مصرف تازه شکل خوبی ندارند استفاده کنید حتما قسمت های خراب آنها را جدا کنید .

میوه ها و سبزی هایی را که می خواهید خشک کنید خوب بشویید و قسمت های خراب آن را جدا کرده و دور بریزید .

آماده سازی های اولیه باعث شکل و رنگ بهتر ، طعم و بوی بهتر و خشک شدن سریعتر می شود و هم چنین به طول مدت نگهداری مواد خشک شده می افزاید . در صورتی که بخواهید رنگ میوه ها تغییر نکند قبل از خشک کردن کمی آب لیمو و یا آب آناناس به آنها بزنید .

برش زدن میوه ها جهت استفاده در میوه خشک کن

میوه ها و انواع مواد خوراکی را بصورت یک شکل و اندازه برش دهید . مواد می توانند بصورت رنده شده ، خردشده و یا ورقه شده آماده شوند . ضخامت ۵ میلیمتر بهترین اندازه برش براش خشک شدن میوه ها می باشد .

زمان خشک کردن میوه در میوه خشک کن برقی

زمان خشک شدن میوه ها به عوامل متعددی مانند ابعاد ، ضخامت ورقه و رطوبت محیط بستگی دارد . بنابراین پیشنهاد می شود خشک کردن را عصر شروع نمائید ، چون زمان تقریبی لازم برای خشک کردن میوه ها حدود ۱۲ ساعت است . قطعه ای از میوه خشک شده را بردارید ، اجازه دهید خنک شود سپس آنرا نصف کنید ، نباید هیچ گونه رطوبتی مشاهده شود .

خشک شدن نامتقارن میوه ها در میوه خشک کن

اگر مشاهده کردید که در یک طرف سینی ، میوه های خشک نشده وجود دارد سینی را بچرخانید و سینی های پائین را با بالا جابجا کنید .

مدار الکتریکی هوا پز با تایمر مکانیکی :

مدار میوه خشک کن

بررسی عیب دستگاه :

اگر مشاهده کردید دستگاه شما میوه ها را خشک نمی کند و یا اصلا کار نمی کند به احتمال زیاد کلید روشن و خاموش و یا المنت یا موتور آسیب دیده و یا مدار آن قطع شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا