خشک کننده ها

دستگاه خشک کن میوه

دستگاه خشک کن میوه و  باز هم ورود به دنیای خوشمزه و دوست داشتنی میوه های خشک شده و خالقان این اشیاء دوست داشتنی یعنی دستگاه میوه خشک کن.

دستگاه هایی که می توانند در دل خود میوه های ترو تازه را پس از دقایقی به شکل و شمایلی دیگر در آورده و آنها را آماده ماندگاری طولانی

و میل شدن در هر زمان و مکان نمایند. این دستگاه خشک کن میوه شاهکاری فوق العاده در عصر ماست.

می دانم شما هم زیاد دیده اید این دستگاه های جالب را، چه از نوع خانگی و چه از نوع حرفه ای که همان دستگاه خشک کن میوه نیمه صنعتی و صنعتی ست، آن هم با قدرت تولید انبوه میوه های چیپسی در حجم و اندازه ای که حتی تصورش هم سخت است! گاهی این دستگاه میوه خشک کن آنچنان پر قدرت و زیاد تولید می کند که نمی توان هیچ تصوری از میزان انبوه تولید برای یک ماه یا مثلاً یک سال توسط آن داشت، حجم تولیدات در برخی موارد بسیار زیاد و فراوان است.

دستگاه خشک کن میوه

دستگاه خشک کن میوه

یک میوه خشک کن  می تواند با توجه به سیستم و توانایی تعریف شده در آن و همچنین مکانیزم خشک کردن میوه ها، حجم مشخصی را در مدت زمان تعیین شده ای، از رطوبت و آب موجود تهی کرده و میوه هایی تُرد و خوشمزه را تحویل دهد. این مانند تولدی دیگر است و یک دگرگونی واقعی خواهد بود؛ میوه خلال شده آبدار در سینی ها چیده شده و داخل میوه خشک کن گذاشته می شود، پس از بستن درب ها، دستگاه شروع به کارکرده و پس از دقایقی میوه های خشک و خلالی از دستگاه بیرون کشیده می شود، به همین راحتی!

دستگاه خشک کن میوه

و اما در ادامه بهتر است کمی بیشتر با انواع دستگاه میوه خشک کن و مکانیزم و کارآیی آنها و همچنین برخی مزایا و معایب آنها آشنا شویم تا چنانچه قصد ورود به دنیای بزرگ و جالب تولید میوه های خشک و چیپسی را داشتیم بتوان با دیدِ بازتر این مرحله مهم را آغاز نموده و پرقدرت ادامه دهیم. با ما همراه باشید.

محصولات پیشنهادی: دستگاه اسلایسر میوه

انواع دستگاه میوه خشک کن

در اطراف ما و در دنیای بسیار جذاب دستگاه های مختلف، می توان صدها نوع و مارک دستگاه میوه خشک کن  مشاهده کرد که هر کدام با توجه به کارکرد، می توانند مقدار مشخصی از میوه را خشک کرده و محصولاتی باکیفیت ارائه کنند. این دستگاه ها به چند شکل در بازار عرضه می شوند:

دستگاه میوه خشک کن خانگی

هر کدام از این دستگاه ها می توانند حجم مشخصی از میوه های خلال شده را با توجه به تعداد سینی ها موجود در خود و قدرت دستگاه به صورت خشک شده در بیاورند. البته مقدار و میزان میوه ها همچنین بستگی به تصمیم اپراتور یعنی اینکه با چه سرعت و حجمی از میوه خشک کن کار کشیده نیز دارد اما چیزی که کاملاً واضح و مشخص است اینکه به عنوان مثال دستگاه خشک کن میوه خانگی قاعدتاً حجم کمتری از میوه ها را نسبت به دو مدل دیگر خشک خواهد کرد. همچنین میوه خشک کن  نیمه صنعتی کمتر از دستگاه صنعتی.

دستگاه خشک کن میوه

مطالب پیشنهادی: دستگاه خشک کن صنعتی  و  دستگاه خشک کن خانگی

اروپایی ها از دیرباز در زمینه تولید صنعتی و مکانیزه کلیه محصولات کشاورزی، بسیار نامدار و معروف هستند اما در برخی موارد نیز سعی می کنند با واردات در کنار تولید، نیاز بسیار زیاد بازار خود را پاسخ دهند. خشکبار و میوه های خشک شده از موارد بسیار مهمی ست که سراسر اروپا را تحت تاثیر خود قرار داده و نمی توان هیچ کشوری را پیدا کرد که بر روی این دو موضوع به صورت جدی فعالیت نکند.

اکنون کشورهایی مانند هلند، آلمان و فرانسه به عنوان سه کشور مطرح اروپایی در زمینه میوه های خشک شده و مصرف زیاد آنها مطرح هستند. این کشورها با استفاده از هزاران واحد و دستگاه میوه خشک کن سعی می کنند نیاز بسیار فراوان بازارهای خود را پاسخ داده و در جایی که لازم باشد مصرف مازاد خود را نیز به سایر بازارها صادر خواهند کرد. چنین کشورهایی نه تنها تولیدکنندگان خوبی برای تولید هزاران تن میوه خشک شده هستند بلکه بهترین مقصد برای صادرات سایر کشورها نیز می توانند باشند!

و اما در ادامه،  میوه خشک کن خانگی به دستگاهی گفته می شود که از سایز و ابعاد و همچنین ظرفیت تولید محدودی برخوردار است. این دستگاه بسیار جالب که در ابعاد مختلفی تولید می شود را می توان مانند مایکروویو بر روی کابینت گذاشته و به راحتی ۲-۳ کیلوگرم میوه و در برخی مدل ها مقداری بسیار بیشتری را در سینی های مختلف آن به صورت خرد و خلالی شده، چیده و دستگاه را روشن کرد.

این میوه خشک کن توسط هیترهای مختلف و قدرتمند خود هوای درون دستگاه را گرم کرده و سپس فن این دستگاه نیز با گردش هوا، هوای گرم را به تمامی طبقات رسانده تا عمل خشک کردن میوه ها به سرعت و به خوبی توسط این  میوه خشک کن کوچک و قدرتمند انجام شود.

در میوه خشک کن نیمه صنعتی می توان حجم بسیار بیشتری میوه در انواع مختلف را پس از برش و قطعه قطعه کردن در طبقات متعدد و بزرگ آن چید و در دستگاه قرار داد. دستگاه میوه خشک کن نیمه صنعتی، قدرت و ظرفیت تولید بسیار بیشتری نسبت به دستگاه خانگی دارد و می توان از آن به عنوان ابزار درآمدزایی مناسب به خوبی بهره برد. این دستگاه ها قیمت بسیار بیشتری نسبت به انواع خانگی دارند البته کیفیت و مقاومت آنها نیز مثالزدنی ست.

و نهایتاً دستگاه خشک کن میوه صنعتی که یکی از حرفه ای ترین ابزارها برای تولیدات کاملاً حرفه ای و انبوه چیپس میوه است هم از نظر سایز و ابعاد و هم از لحاظ مصرف انرژی و نهایتاً تناژ تولید، به هیچ عنوان قابل قیاس با دو نوع دیگر نیست و اینجا با حجم انبوهی از تولیدات باکیفیت و فراوان روبرو هستیم. این دستگاه ها نیز در انواع مختلفی وجود دارند و مکانیزم کارایی آنها نیز در برخی مدل ها متفاوت است. برخی از نیروی برق برای خشک کردن میوه استفاده می کنند و برخی دیگر از نور آفتاب. به هر حال انواع صنعتی میوه خشک کن می تواند چنانچه به صورت اصولی و در مکانی استاندارد به کار گرفته شود، نیاز دهها بلکه صدها هزار نفر از مصرف کننده به انواع میوه خشک و چیپسی را برطرف نماید. این دستگاه ها سرعت و قدرت تولید بسیار بالایی دارند.

دستگاه خشک کن میوه

دستگاه خشک کن میوه

دستگاه خشک کن میوه

بسته بندی عاملی مهم در فروش چیپس میوه

در کنار استفاده از میوه خشک کن و به کار بردن برترین و با کیفیت ترین دستگاه ها و همچنین مواد اولیه برای تولید میو های خشک، می بایستی قدم آخر را نیز محکم و پرقدرت برداشت، قدم آخر همان بسته بندی و پکیج شکیل و چشمگیر است تا قدرت جذب مشتری را داشته باشد. همیشه و در هر فعالیت تولیدی، بسته بندی محصول تولید شده یکی از مهمترین و کلیدی ترین اقدامات در فرآیند تولید است و اهمیت آن تا جایی ست که حتی اگر بهترین و باکیفیت ترین محصول جهان را تولید کنید اما بسته بندی و پکیج آن مناسب نباشد مطمئناً موفق نخواهید شد.

دستگاه خشک کن میوه

امروزه بسیاری از شرکت ها و کمپانی های بزرگ و مطرح حتی قبل از اینکه محصول خود را تولید کنند به فکر بسته بندی کاملاً مناسب و استاندارد آن هستند زیرا ظاهر محصول دقیقاً مانند اهرم تبلیغات در رسانه ها، مهم و تاثیرگذار است یعنی به همان میزان که گفته می شود برای تبلیغات بایستی چندین برابر هزینه تولید صرف کرد، در مورد پکیج و بسته بندی محصول نهایی نیز می بایستی سنگ تمام گذاشت.

متاسفانه در کشور ما پس از تولید صدها تن میوه خشک شده توسط میوه خشک کن  توجه چندانی به بسته بندی نمی شود و میوه های خشک و تُرد را در بسیاری موارد در نایلون هایی معمولی قرار داده و یک برچسب کوچک که نشانگر واحد تولیدی آن است بر روی بسته چسبانده می شود! مطمئناً اینگونه نمی توان موفق شد و نسبت به فروش مناسب محصول خود امیدوار بود.

برخی به غلط تصور می کنند یک پکیج و بسته بندی چشمگیر و زیبا در هر محصولی هزینه زیادی را به تولیدکننده تحمیل خواهد کرد که این تصورِ کاملاً اشتباهی ست. امروزه می توان با کمی جستجو در بین دفاتر چاپ و تبلیغات و یا دفاتر چاپخانه های متعددی که در مراکز مشخصی از شهرها وجود دارند با سفارش انبوه بسته بندی های متنوع و زیبا، قیمت نهایی این بسته ها را کاهش داده و فشار بسیار کمی بر قیمت نهایی محصول وارد کرد. در واقع می توان پس از تولید چیپس میوه توسط  میوه خشک کن این میوه های خشک و خوشمزه را در بسته بندی زیبا و بهداشتی قرار داده و به دست مشتری رساند.

دستگاه خشک کن میوه خلاء

اگر قرار باشد بحث آشنایی با میوه خشک کن و انواع مختلف آن را ادامه دهیم بد نیست کمی هم با دستگاه میوه خشک کن خلاء آشنا شویم زیرا یکی از بهترین و سریعترین دستگاه ها برای خشک کردن طیف وسیعی از محصولات است.

دستگاه خشک کن خلاء دارای ظرفیت و راندمان تولید بسیار بالایی ست تا جایی که در برخی از آنها می توان چیزی بین ۲۰۰ الی ۳۰۰ کیلوگرم محصول خشک شده در هر بار استفاده از آن تولید کرد. چنین راندمانی برای این دستگاه، بسیار مناسب است. این میوه خشک کن قدرتمند با توجه به اینکه از حرارت و دمای بسیار کمتری نسبت به سایر دستگاه ها در شرایط خلاء استفاده می کند کیفیت محصول نهایی بسیار بیشتر از سایر دستگاه هاست.

خشک شدن میوه و سبزیجات مختلف در حالت خلاء این امکان را ایجاد می کند تا محصولات سریعتر، با آسیب کمتر، دوام بیشتر و نهایتاً بسیار باکیفیت تولید شوند. میوه خشک کن  خلاء برای خشک کردن موادی که حساسیت بیشتری دارند و نسبت به گرما، واکنش مخرب خواهند داشت بسیار مناسب است و می توان از آن در خشک و تهیه کردن انواع گیاهان دارویی نیز با خیالی راحت استفاده کرد.

با توجه به حساسیت بسیار بالای  میوه خشک کن خلاء این دستگاه از نرم افزار و سخت افزار بسیار باکیفیت و دقیقی بهره می برد تا تمامی مراحل خشک کردن میوه ها و سبزیجات به خوبی و با دقت فراوان تحت کنترل باشد، به این شکل تمامی مواد خروجی از میوه خشک کن خلاء به شدت کیفیت مناسبی داشته و بسیار بازارپسند است.

از دیگرمزایای استفاده از دستگاه های میوه خشک کن  خلاء یکنواختی در کار و نهایتاً یکدست بودن محصول تولیدی ست به شکلی که تقریباً نمی توان از سبزیجات یا گیاهان دارویی خشک شده و میوه های چیپسی تولید شده توسط آن ایرادی گرفت. دستگاه میوه خشک کن خلاء هم اکنون به عنوان یک دستگاه صنعتی، مورد استفاده بسیاری از تولیدکنندگان داخلی و خارجی ست و به خوبی امتحان خود را پس داده است.

میزان ضایعات تولیدی یک دستگاه خشک کن میوه چقدر است؟

همیشه و در هر حالتی یکی از سوالات و ابهاماتی که به شدت ذهن خریداران دستگاه های صنعتی و نیمه صنعتی میوه خشک کن را به خود مشغول می کند این است که این دستگاه ها از نظر ضایعات و درصد دور ریز محصول نهایی در چه شرایطی قرار دارند؟ هر مدل ازمیوه خشک کن چقدر پِرتی محصول خواهد داشت و آیا اصلاً استفاده از برخی دستگاه ها مقرون به صرفه خواهد بود؟

هر تولیدکننده موفق و یا هر فرد تازه کار آگاهی به خوبی می داند که درصد ضایعات محصول تولید شده توسط میوه خشک کن  تاثیر بسیار زیادی در موفقیت و البته سودآوری آن واحد تولیدی خواهد داشت در نتیجه، دقت در انتخاب دستگاه با کیفیت از مهمترین اولویت ها برای هر فردی ست. اینجاست که لزوم آشنایی دقیق با انواعمیوه خشک کن به شدت آشکار می گردد.

در این مورد و درصد ضایعات هر مدل از دستگاه های صنعتی و نیمه صنعتی خشک کن میوه باید گفت این موضوع به چندین عامل بسیار مهم بستگی دارد که به برخی از مهمترین آنها اشاره می کنیم:

  • کیفیت و مرغوبیت مواد اولیه یا همان میوه های قرار داده شده در دستگاه. همانگونه که می دانیم اگر میوه هایی که قرار است برای خشک شدن و چیپسی شدن درون دستگاه میوه خشک کن قرار داده شود از کیفیت مناسبی برخوردار نبوده و مرغوب نباشند قطعاً محصول نهایی دارای ایراد و ضایعات فراوان خواهد بود.
  • برش صحیح و مناسب میوه ها. این مورد نیز یکی دیگر از مواردی ست که به شدت در میزان و همچنین کیفیت نهایی محصول خروجی از میوه خشک کن  موثر خواهد بود. تنظیم صحیح قطر برش ها می تواند هم خروجی را بسیار باکیفیت و مشتری پسند نماید و هم پِرتی کار را کاملاً کاهش دهد.
  • تنظیم دستگاه برای ایجاد گرمای مناسب. از دیگر عوامل مهم در کاهش یا افزایش ضایعات  میوه خشک کن این است که می بایستی به دقت و با تبحر لازم، میزان گرمای ایجاد شده را تعیین و تنظیم کرد و در اینکار توجه زیادی کرد زیرا هم خشک شدن میوه ها و هم از دست ندادن کیفیت و مواد مفید و ویتامین های درون میوه، ارتباط مستقیمی با این موضوع دارد.
  • جابجایی صحیح. از دیگر عوامل مهم در افزایش یا کاهش ضایعات هر میوه خشک کن  این است که پس از خشک شدن میوه ها در دستگاه، در حین خروج و جابجایی آنها توسط کارگرها چنانچه دقت لازم صورت نگیرد، می توان گفت میزان ضایعات آن واحد تولیدی در حد چشمگیر و غیرقابل باوری افزایش خواهد یافت. این موضوع می تواند حتی تاثیر بسیار منفی در سودآوری آن مجموعه داشته باشد.
  • بسته بندی مناسب و حمل و نقل محصولات خشک. موردی مهم که باز هم می تواند در حد زیادی به افزایش یا کاهش ضایعات میوه های چیپسی تولید شده توسط هر  میوه خشک کن بیانجامد، توجه به شیوه صحیح بسته بندی محصولات و دقت در زمان حمل و نقل آن است. چنانچه شما بهترین میوه های خلالی و خشک شده را با برترین میوه خشک کن  تولید نمایید اما در زمان بسته بندی و همچنین حمل و نقل دقت لازم انجام نشود، بسیاری از زحمات و سرمایه گذاری های شما در همین مرحله نابود خواهد شد.
  • نگهداری در مکان مناسب. و آخرین موردی که تأثیر بسیار واضح و مشخصی در میزان ضایعات کاری شما در واحدهای صنعتی و نیمه صنعتی تولید میوه خشک خواهد داشت شرایط انبار و نگهداری میوه هاست. چنانچه نتوانید حجم انبوه محصولات تولیدی توسط  میوه خشک کن را در مکانی مناسب انبار و نگهداری نمایید قطعاً عوامل آسیب رسان مانند رطوبت، نور بیش از اندازه آفتاب، حشرات و حیوانات موذی مانند مگس و سوسک و موش و خلاصه بسیاری دیگر از عوامل خواهند توانست مانند «خوره ای» تمامی زحمات شما را نیست و نابود نمایند. این عوامل در صورت بی توجهی می توانند گاهی تمامی محصولات تولید شده را از بین ببرند.

آیا فعالیت در دنیای تولید میوه های خشک مقرون به صرفه است؟

یکی از سوالات بسیار مهم و تعیین کننده ای که پیش از شروع بکار پرسیده می شود این است که آیا می توان نسبت به سودآوری اینگونه مشاغل یعنی تولید میوه های خشک و خلالی امیدوار بود و آیا اصلاً چنین شغلی صرفه مالی دارد؟

دستگاه میوه خشک کن

در پاسخ به چنین سوالاتی باید گفت نه تنها تولید توسط میوه خشک کن بلکه هر فعالیت و کار تولیدی، چنانچه از همان ابتدا همراه با مشاوره صحیح با افراد دارای صلاحیت و باتجربه و همچنین بررسی تمامی جوانب کار باشد، نه تنها مقرون به صرفه است بلکه بسیار آینده دار نیز خواهد بود.

در واقع شغل تولید میوه های چیپسی و تُرد یکی از بهترین مشاغلی ست که اگر به دقت آغاز و به درستی ادامه یابد می تواند هم موجب تامین نیاز بازارهای داخلی شده و هم سبب صادرات به کشورهای مختلف و ارزآوری برای کشور گردد. همچنین از آنجایی که کشور ما دارای وسعت بسیار فراوان بوده و می توان در پیدا کردن زمین مناسب برای ایجاد و راه اندازی یک مجموعه تولیدی، به خوبی اقدام کرد می توان به آینده آن به شدت امیدوار بود.

موضوع مهم دیگر اینکه در کشور ما انواع میوه در حجم و تناژ بسیار بالا تولید می شود که می توان از این لحاظ و تهیه مواد اولیه برای تامین نیاز هزاران دستگاه میوه خشک کن مطمئن بود و با خیالی راحت گام برداشت. بازار نیز تا حدی کشش و قدرت خرید میوه های خشک و خلالی را دارد و می توان با برنامه ریزی های صحیح، هم از هزینه تولید کاست و هم قیمت نهایی را کمی منطقی تر و ارزان تر کرد. در مجموع ورود به دنیای تولید میوه های خشک و استفاده از میوه خشک کن چنانچه با هدف و برنامه ریزی صحیح همراه گردد، توصیه شده و آینده دار خواهد بود.

در پایان همانگونه که در این مقاله در مورد انواع میوه خشک کن  و نمونه های مختلف و کارآمد آنها سخن گفتیم و همچنین با توجه به نکات مهمی که در مورد مزایای این شغل پرسود عنوان کردیم می توان نتیجه گرفت که  خرید دستگاه خشک کن میوه و مستقر کردن آنها در یک واحد صنعتی می تواند شغلی پرمنفعت و پرسود را برای صاحبان آن ایجاد نماید. هر چند اوضاع اقتصاد آنچنان تعریفی ندارد اما در همین شرایط هم اگر با دقت و مشاوره و قدم به قدم حرکت نمایید می توان به راه اندازی یک واحد صنعتی بزرگ تولید میوه های خشک و خوشمزه و ورود به دنیای جذاب تولیدکنندگان موفق، بسیار امیدوار بود. برای مشاهده  قیمت دستگاه خشک کن میوه میتوانید به این صفحه مراجعه نمایید.

ماشین سازی

نویسنده: طیب عالی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا