میوه های خشک

دستگاه خشک کن انگور

دستگاه خشک کن انگور

انگور میوه ای بسیار خوشمزه و مقوی ست که در کشور ما در بسیاری شهرها و استان ها به مقدار فراوان پرورش می یابد: قزوین، تاکستان، همدان، سمنان و بسیاری دیگر مناطق هر ساله این میوه بسیار خوشمزه را در انواع مختلفی پرورش می دهند. برای خشک کردن انگور جهت تولید انواع کشمش، هم می توان از نور آفتاب بهره برد و هم از دستگاه خشک کن انگور استفاده کرد.

استفاده از دستگاه خشک کن انگور مزیت های فراوانی مانند کار کردن در تمام ساعات شبانه روز و همچنین حتی در روزهای ابری و بارانی خواهد داشت به همین جهت سال هاست باغداران زیادی رو به استفاده از این دستگاه بسیار مفید آورده اند. برای خشک کردن انگور در انواع مختلف می توان بهترین و پرقدرت ترین دستگاه خشک کن میوه را به کار گرفت که هر کدام ظرفیت و قدرت تولید متفاوتی دارند. می توان برخی از بهترین دستگاه های خشک کن انگور را اینگونه نام برد:
  • دستگاه خشک کن انگور تک کابین:

شاید بتوان به جرات گفت این دستگاه یکی از پرفروش ترین، کارآمدترین و راحت ترین دستگاه برای خشک کردن انواع انگور است که برای کار با آن نیاز به کمک فرد دیگری نیست و به تنهایی می توان از پس آن به راحتی برآمد. این دستگاه در مدل های مختلف بین ۲۰ تا ۳۰ سینی یا سبد برای جای دادن انگورها دارد. در مدل های برقی، گازی و گازوئیلی برای تولید گرما جهت خشک کردن انگورها موجود است. می توان توسط دستگاه خشک کن تک کابین انگور روزانه با توجه به تعداد دفعات استفاده، به راحتی چندصد کیلو کشمش تولید کرد.

  • دستگاه خشک کن انگور ۴ کابین:

یکی دیگر از پرقدرت ترین و پرتولیدترین دستگاه های خشک کن انگور است که با تعداد ۴ کابین بزرگ که معمولاً با ارتفاع ۲ متر و عمق ۱ متر و عرض هر کابین ۱٫۵ متر تولید می گردد. در این دستگاه خشک کن بیش از ۸۰ سینی بزرگ جای داشته که می توان با تعداد دفعات مناسب استفاده از آن در طول روز، تولید انگور خشک یا همان کشمش را به مرز ۱ تن! هم رساند. انرژی مصرفی این دستگاه به صورت دوگانه یا حتی سه گانه سوز، یعنی استفاده از برق، گاز، گازوئیل بوده و می توان حتی با توجه به سفارشات به کارخانه تولیدکننده، برخی خصوصیات مانند تعداد سینی ها و سایر مشخصات را تغییر داد.

دستگاه خشک کن انگور تونلی (کانتینیوس):

  • چنانچه یک باغدار بزرگ یا چندین باغدار و پرورش دهنده انگور بخواهند تولیدات فراوان خود را در حجمی بسیار وسیع خشک و روانه بازار کنند، بهترین و پرقدرت ترین دستگاه جهت خشک کن انگور همین دستگاه می باشد. ماشینی با طولی بیش از ۹ متر، ارتفاعی بیش از ۲ متر و سینی یا سبدهایی بیش از ۱۰۰۰ عدد. این دستگاه در برخی مدلها به جای سینی دارای سه طبقه متحرک مانند تسمه نقاله است که پس از قرار دادن انگورها بر روی آن، می توان پس از چند ساعت انگورهای خشک شده را از دستگاه بیرون کشید. حجم تولید در دستگاه تونلی چندین برابر دیگر دستگاه هاست و اصلاً قابل قیاس با آنها نیست.

این ۳ نوع دستگاه از پرکاربردترین انواع دستگاه خشک کن انگور می باشند که هر کدام قدرت و حجم تولید مخصوص به خود را داشته و می توانند نیاز باغداران و کشاورزان مختلف را برطرف نمایند. هر پرورش دهنده انگور می تواند با توجه به نیاز خود، یک یا چند مدل از دستگاه های خشک کننده انگور را خریداری و استفاده نماید. استفاده از این دستگاه ها، هم مقرون به صرفه بوده و هم دردسرهای فراوان خشک کردن انگور به صورت سنتی را از بین می برد.

نویسنده: طیب عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا