صیفی جات خشک

نحوه خشک کردن موز و تهیه چیپس موز به ۳ روش خانگی

برای خشک کردن موز یا تهیه چیپس موز می‌توانید از فر، مایکروویو یا دستگاه میوه خشک‌کن خانگی استفاده کرده و مطابق با ذائقه‌تان به آن آب و عسل، آبلیمو، آب‌آناناس یا نمک و فلفل اضافه کنید.ستاره |سرویس خانه‌داری – موز خشک یا چیپس موز از تنقلات خوشمزه ای است که می‌توانید آن را به عنوان تزئین برای انواع سالاد، دسر و کیک استفاده کنید یا به عنوان میان وعده‌ای مفید، مغذی و سالم به کودکان خود بدهید. همچنین می‌توانید موز خشک را بر اساس سلیقه‌تان شور یا شیرین درست کنید. در این مقاله نحوه خشک کردن موز و تهیه چیپس موز شیرین و شور را آموزش می‌دهیم. پیشنهاد می‌کنیم طرز تهیه میوه خشک روی بخاری یا شوفاژ (چیپس میوه) را نیز در سایت ستاره مطالعه کنید.


چنانچه مطالعه روش خاصی از خشک کردن موز مد نظر شماست، با انتخاب عناوین ارائه شده در فهرست زیر، به موضوع دلخواه خود برسید.


نحوه خشک کردن موز در فر

۱- چند عدد موز کاملا رسیده، بدون لک و آسیب‌دیدگی را انتخاب کنید. دقت داشته باشید هر گونه گندیدگی، لک و له‌شدگی موز هنگامی که این میوه خشک می‌شود، بیشتر نمایان شده و طعم بدی به میوه می‌دهد، بنابراین از موز‌های کاملا سالم و رسیده برای خشک کردن استفاده کنید. ۲- بعد از پوست کندن موزها، آن‌ها را با چاقو به صورت حلقه‌ای برش بدهید. قطر برش‌ها بهتر است هم اندازه و نازک بین ۵ تا ۶ میلیمتر باشد. ۳- یک استکان شکر، یک استکان عسل و سه لیوان آب را با یکدیگر مخلوط کنید و به وسیله یک قلم‌مو حلقه‌های موز را با این معجون آغشته کنید. همچنین می‌توانید برای شیرین‌تر شدن و پیشگیری از سیاه شدن موز‌ها در زمان خشک شدن، موز را با آبلیمو یا آب آناناس آغشته کنید. ۴- برای تهیه چیپس موز شور، در این مرحله به جای آغشته کردن موز‌ها با شکر و عسل، آن‌ها را با کمی روغن زیتون یا روغن نارگیل، نمک و فلفل آغشته کنید. همچنین می‌توانید همزمان از شکر نیز استفاده کرده و چیپس موز با مزه شور و شیرین آماده کنید. ۵- روی سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید و حلقه‌های موز را با فاصله روی آن بچینید. توجه داشته باشید تکه‌های موز نباید روی هم انباشته شوند و بهتر است در کنار هم قرار داشته باشند. ۶- درجه حرارت فر را روی ۱۰۰ تا ۱۲۵ درجه سانتیگراد تنظیم کنید و سینی موز را داخل فر قرار دهید و به منظور جلوگیری از جمع شدن (لوله شدن) حلقه‌های موز در حین خشک شدن، یک توری گرد مخصوص پیتزا یا یک لاینر سیلیکونی روی آن‌ها قرار دهید. ۷- در حدود ۶ ساعت طول میکشد تا میوه موز در داخل فر خشک شود. در طول این مدت موز‌ها را بررسی کنید که بیش از اندازه خشک نشوند. ۸- بعد از شش ساعت موز‌های خشک را از فر بیرون بیاورید و در ظرف‌های پلاستیکی یا شیشه‌ای بریزید. سر ظرف‌ها را برای ۴ تا ۵ روز باز بگذارید تا هرگونه رطوبت باقی‌مانده از فرایند خشک شدن موز بتواند تبخیر شود. هر روز، ظرف را تکان دهید تا موز‌ها کمی جابه‌جا شوند.
موز خشک بایستی همچنان نرم و بافتی چرم مانند داشته باشد و به‌راحتی بتوانید آن را با دست خم کنید و قابل جویدن باشد نه اینکه مانند چیپس بسیار خشک و شکننده شده باشد.


نحوه خشک کردن موز با دستگاه میوه خشک‌کن

یکی از روش‌های خشک موز، استفاده از دستگاه میوه خشک‌کن خانگی است. برای این کار بعد از حلقه کردن موز‌ها و آغشته کردن آن‌ها به آب و عسل و آبلیمو یا آب آناناس طبق روش بالا آن‌ها را با فاصله داخل دستگاه میوه خشک‌کن بگذارید. این دستگاه‌ها آب میوه را به صورت خیلی آرام، آهسته و با حرارت خیلی کم تبخیر می‌کند و میوه را خشک می‌کند. 
درجه حرارت دستگاه را روی ۵۷ درجه سانتیگراد تنظیم کنید و در طول زمان خشک شدن موز، آن‌ها را به طور مرتب جابه‌جا کنید. تقریبا ۲۴ ساعت طول می‌کشد تا حلقه‌های موز به این روش خشک شوند. برای جلوگیری از خشک شدن بیش‌ازحد موزها، آن‌ها را مدام و هر ۶ تا ۸ ساعت یک‌بار بررسی کنید.
وقتی موز‌ها خشک و ترد شدند، یعنی آماده هستند و می‌توانید آن‌ها را جمع‌آوری کنید. موز خشک را به‌آرامی فشار دهید؛ آن‌ها باید نسبتا سفت باشند.


خشک کردن موز با مایکروویو

برای خشک کردن موز می‌توانید از دستگاه مایکروویو نیز استفاده کنید. به این منظور بعد از آماده کردن حلقه‌های موز و آغشته کردن آن‌ها با آبلیمو یا آب آناناس، موز‌ها را روی سه پایه توری مخصوص مایکروویو بچینید. 
دقت کنید حلقه‌های موز را با فاصله از یکدیگر بچینید. دستگاه روی درجه حرارت یخ‌زدایی قرار دهید و ۱۵ دقیقه به دستگاه زمان دهید. بعد از آن اجازه دهید موز‌ها برای یک شب روی سه پایه توری بمانند تا هرگونه رطوبت اضافی آن‌ها تبخیر شود.



خشک کردن موز با مایکروویو

آیا شما تجربه‌ای در زمینه خشک کردن موز و تهیه چیپس موز دارید؟ تجربیات خود را از طریق بخش ارسال نظر با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا