خشک کننده ها

دستگاه خشک کن میوه صنعتی 

دستگاه خشک کن میوه صنعتی ⚡  دستگاه میوه خشک کن صنعتی   

در صنایع مختلف می توان ابزار و ادوات بسیار کارآمد و متنوعی را مشاهده کرد که هر کدام با توجه به زمینه کارایی و مصارف مختلف می توانند بسیار مفید باشند. در مورد تولید میوه خشک نیز سال هاست دستگاه های کوچک و بزرگی روانه بازار شده اند که هر کدام حجم و  قدرت تولید خود را دارند. دستگاه خشک کن میوه صنعتی یکی از همین مدل دستگاه هاست که تنوع نسبتاً بالایی دارد.


در  جهانی که هر روز ابداعات و اخترعات فراوانی رونمایی می شود دیگر نمی توان به یک نوع یا یک مدل ابزار تولیدی، دل خوش کرد بلکه هر روزه ابتکارات بیشتری انجام شده و دستگاه ها متنوع تر خواهند شد. در دنیای دستگاه میوه خشک کن صنعتی نیز می توان به خوبی، این پیشرفت ها را حس کرد.

به هیچ عنوان نمی توان یک دستگاه خشک کن میوه صنعتی را که در سال ۲۰۱۹ تولید می شود با دستگاهی که در سال ۲۰۱۰ تولید می شده مقایسه کرد. پیشرفت ها و افزایش کیفیت در این دستگاه ها به شدت ملموس است. این ابزار قدرتمند توانایی تولید صدها کیلوگرم میوه خشک با سرعت بسیار را خواهند داشت بدون اینکه آب در دلشان تکان بخورد! این همان قدرت و برتری تکنولوژی امروز است.

این دستگاه ها آنچنان پیشرفته و قدرتمند در تولید هستند که می توان فقط به کمک یک دستگاه خشک کن میوه صنعتی تناژ بسیار بالایی میوه خشک تولید کرده و با فروش آنها به اقتصاد خانواده و جامعه کمک کرد.

بهتر است پس از این توضیحات، کمی بیشتر با انواع دستگاه خشک کن میوه صنعتی و نوع کارکرد و همچنین مزایا و معایب و بسیاری دیگر از موارد مربوط آشنا شویم. این آشنایی می تواند دریچه هایی نو را به سمت ما بگشاید.

تعریف دستگاه خشک کن میوه صنعتی

از آنجایی که یک دستگاه خشک کن میوه صنعتی می تواند برای مقاصد و تولیدات متنوع مانند خشک کردن دهها نوع میوه، خشک کردن انواع سبزیجات، خشک کردن گیاهان دارویی، خشک کردن گوشت و… مورد استفاده قرار گیرد می توان تعریفی جامع و کلی از آن داشت؛ به دستگاهی بزرگ و قدرتمند که در حجمی وسیع و در مکان هایی صنعتی برای خشک کردن صدها نوع محصول مانند میوه، سبزی، مواد پروتئینی و… مورد استفاده قرار می گیرد دستگاه خشک کن میوه صنعتی گفته می شود.

با چنین تعریفی می توان یک شناخت کلی نسبت به اینگونه دستگاه های قدرتمند و بزرگ به دست آورد. در برخی تعریف ها، اینگونه دستگاه ها را فقط برای خشک کردن میوه ها مناسب دانسته اند که درست نیست بلکه می توان طیف وسیعی از محصولات را به کمک یک دستگاه خشک کن میوه صنعتی به زیبایی و بهترین شکل ممکن خشک و چیپسی کرد.

مشخصات دستگاه خشک کن میوه صنعتی

هر ابزار و دستگاهی قاعدتاً مشخصات و ویژگی هایی چه در ظاهر، چه کارکرد و چه تکنولوژی به کار رفته در آن دارد که دستگاه خشک کن میوه صنعتی نیز از این امر مستثنی نیست. برخی ویژگی ها در این دستگاه های صنعتی با دیگر دستگاه های نیمه صنعتی و خانگی برابر است مثلاً داشتن تعدادی سینی برای چیدن میوه های خرد شده و قرار گرفتن آنها در دستگاه میوه خشک کن صنعتی.

همچنین استفاده از انوع فن برای گردش هوای داغ تولید شده درون دستگاه. اما تفاوت هایی اساسی بین این دستگاه ها وجود دارد.

و اما تفاوت ها، مشخصات و برخی برتری های کلیدی یک دستگاه خشک کن میوه صنعتی از این قرار است:

  • حجم و ابعاد بسیار بزرگ و غیرقابل مقایسه با انوع نیمه صنعتی و خانگی
  • میزان مصرف انرژی بسیار بیشتر و فراوان تر
  • تولید حجم بسیار بیشتری میوه خشک شده توسط دستگاه میوه خشک کن صنعتی
  • سرعت تولید بسیار بیشتر انواع میوه چیپسی در تناژی بسیار بالا
  • استفاده از انرژی های پاک مانند خورشید در برخی مدل ها
  • استخدام و مشغول به کار کردن تعداد افراد بیشتر برای انجام امور مربوطه در واحد صنعتی

این چند مورد، از مهم ترین و مشخص ترین مواردی ست که در مورد دستگاه میوه خشک کن صنعتی به شدت به چشم آمده و جلب توجه می کند. البته استفاده و به کارگیری اینگونه دستگاه های صنعتی بزرگ و حجیم، شرایط ویژه و همچنین برخی مشکلات خود را نیز خواهد داشت اما به صورت کلی، برتری ها و مزیت ها بر مضرات آن خواهد چربید.

قیمت دستگاه خشک کن میوه صنعتی

و اما رسیدیم به موضوع و مسئله ای بسیار مهم و تعیین کننده یعنی میزان مبلغی که برای خریداری هر دستگاه میوه خشک کن صنعتی باید هزینه کرد. همانطور که همه می دانیم برای شروع هر کار تولیدی-صنعتی و همچنین سایر مشاغل تولیدی، مهمترین و تعیین کننده ترین موضوع که بر روی تمامی فعالیت ها، تصمیمات و برنامهریزی ها به صورت کاملاً محسوس تاثیرگذر است همین «موضوع مالی و هزینه ای» ست که به شدت بر روی تمامی جوانب کار تأثیرگذار خواهد بود.

هر شخصو گروهی برای شروع فعالیت اقتصادی خود ابتدا قدرت مالی خود را سنجیده سپس شروع به کار می کند. در مورد شروع فعالیت جالب و بسیار دوست داشتنی تولید میوه خشک و ارائه به بازارهای مختلف نیز می توان گفت هزینه ها برای شروع و استارت کار، کمی بالاست اما با کمی دقت و برنامه ریزی صحیح، شدنی ست.

قیمت هر دستگاه خشک کن میوه صنعتی با توجه به نوع، مدل، حجم تولید، میزان مصرف انرژی، نوع انرژی مصرفی متغییر خواهد بود. به عنوان مثال وقتی شما قصد خرید دستگاهی صنعتی که با انرژی برق کار کرده و گرمای مورد نیاز را توسط برق تولید می کند خریداری می کند قطعاً مبلغ آن دستگاه با توجه به مقدار برق مصرفی و برخی عوامل دیگر در آن تعیین خواهد شد. و یا زمانیکه شما دستگاه میوه خشک کن صنعتی که با نور خورشید گرمای لازم را ایجاد می کند را خریداری می نمایید با توجه به اینکه انرژی در آن رایگان است اما تکنولوژی به کار رفته در اینگونه دستگاه هاست که قیمت نهایی را تعیین می کند.

به طور کلی قیمت یک دستگاه میوه خشک کن صنعتی در تمامی مدل ها و انواع، از مدل خانگی گرفته تا بالاتر از حدوداً ۸ میلیون تومان در انواع ۸ و ۱۰ سینی آغاز و تا بینهایت! ادامه خواهد داشت. با توجه به نوسان قیمت در بازار نمی توان یک قیمت مشخص را عنوان کرد اما قیمت ها را می توان با توجه به یک نوع دستگاه خشک کن میوه صنعتی مقایسه و تا حدی تخمین زد!

انواع دستگاه خشک کن میوه صنعتی

دستگاه های صنعتی و تولیدکننده میوه خشک در مدل ها و انواع مختلفی تولید می شوند که هر کدام می توانند نیاز تولیدی مشخصی را رفع نمایند. مدل های مختلف این دستگاه ها از این قرارند:

  • دستگاه میوه خشک کن صنعتی تک کابین
  • دستگاه میوه خشک کن صنعتی دو کابین
  • دستگاه میوه خشک کن صنعتی سه کابین
  • دستگاه خشک کن میوه صنعتی انجمادی و مادون قرمز
  • دستگاه خشک کن میوه صنعتی خلاء
  • دستگاه خشک کن میوه صنعتی تونلی
  • دستگاه خشک کن میوه صنعتی خورشیدی

این دستگاه های صنعتی میوه خشک کن از نظر ظاهری و عملکرد تفاوت هایی با یکدیگر دارند که در همین مقاله به ترتیب به آنها اشاره خواهیم کرد. هر کدام از آنها می توانند نیاز افراد مختلف با برنامه ها و اهداف گوناگون را بر طرف نمایند. به عنوان مثال دستگاه میوه خشک کن صنعتی تک کابین برای افرادی مناسب است که از نظر مکان راه اندازی و همچنین ابعاد دستگاه محدودیت هایی دارند و می خواهند فعالیت خود را به صورت کنترل شده و با تولید مقدار کمتری میوه خشک شروع کنند.

دستگاه خشک کن میوه صنعتی تک کابین

این نوع از دستگاه ها همانگونه که از نامشان پیداست دارای یک کابین یا مخزن برای خشک کردن انواع میوه و سبزی هستند. معمولاً بین ۸ سینی تا تعداد بیشتر در مدل های مختلف این دستگاه ها گنجانده می شود تا بتوان انواع میوه و سبزیجات را در آن خشک کرد.

میزان برق مصرفی در آنها بسیار کمتر از دیگر مدل های دستگاه خشک کن میوه صنعتی ست و مناسب برای آنهایی که می خواهند در کنج منزل یک شغل خانگی راه اندازی نمایند. میزان تولید میوه آن نیز بسته به تعداد سینی ها و پر یا خالی بودن آنها چیزی بیش از ۵۰ کیلوگرم در روز است.

این دستگاه ها سیستم تهویه مطبوع با قابلیت صرفه جویی در انرژی دارند و می توان از آنها برای خشک کردن تمامی میوه ها استفاده کرد.

دستگاه خشک کن میوه صنعتی دو کابین و سه کابین

در این مدل از دستگاه ها از آنجایی که اپراتور، فضا و حجم بیشتری برای گنجاندن میوه ها در اختیار دارد می توان مقدار بیشتری میوه خشک و چیپسی تولید کرد. این دستگاه ها چیزی در حدود ۳۰ الی ۹۰ سینی در دل خود جای داده اند و می توانند روزانه بیش از ۱۰۰ کیلو میوه تولید نمایند!

می توان از دستگاه میوه خشک کن صنعتی دو کابین و سه کابین برای خشک کردن آلو، کوچه سبز، انجیر، سیب، پرتقال، آلبالو و بسیاری دیگر میوه ها به خوبی و به سرعت استفاده کرد. این دستگاه ها با توجه به قدرتمند بودن می توانند حجم وسیعی از میوها را به سرعت خشک و تُرد نمایند. خرید و استفاده از این دستگاه ها مستلزم صرف هزینه بیشتر نسبت به دستگاه های تک کابین است اما پس از مدتی تولید، درآمدها بر سرمایه گذاری خواهد چربید!

قیمت ها نیز با توجه به قیمت روز تعیین می شوند.

دستگاه میوه خشک کن صنعتی انجمادی و مادون قرمز

یکی از جدیدترین و قدرتمندترین دستگاه های میوه خشک کن که قدرت تولید بسیار بالا با سرعت و کیفیت بسیار مناسب دارد دستگاه میوه خشک کن صنعتی انجمادی و مادون قرمز است که با شیوه انجماد سریع آب، کلیه رطوبت میوه ها و سبزیجات را از آنها خارج و کیفیت محصول را به شدت بالا می برد.

میوه خشک و سبزی خشک شده توسط این دستگاه، کیفیت بسیار بیشتری نسبت به سایر دستگاه ها دارد. این دستگاه به سبب هوشمندتر بودن، باکیفیت تر و قدرتمندتر است. همچنین با توجه به استفاده از نرم افزارهای کنترلگر در این دستگاه، هر گاه مشکل یاتغییرات ناخواسته ای در حین کار ایجاد شود، دستگاه با ارسال پیام هشدار به موبایل می تواند مشکل ایجاد شده را اطلاع رسانی نماید.

دستگاه خشک کن میوه صنعتی انجمادی از سیستم PLC بهره برده و همچنین دارای بیش از ۲۰۰ سینی بزرگ و بسیار حجیم است که با توجه به سرعت و قدرت خشک کردن بینظیرش می تواند چند صد کیلو میوه را به راحتی و تنها در یک روز کاری به میوه خشک و میوه چیپسی تبدیل نماید. این میوه های خلالی دارای بالاترین کیفیت و استاندارد هستند و هر بازاری خواهان آن است.

قیمت این دستگاه بزرگ و قدرتمند و جدید نیز اصلاً قابل مقایسه با دیگر انواع خشک کن میوه صنعتی نیست.

دستگاه خشک کن میوه صنعتی خلاء

و اما می رسیم به یکی دیگر از انواع دستگاه میوه خشک کن صنعتی به نام دستگاه خلاء که قدرتی بینظیر در خشک کردن دارد. این دستگاه که می تواند به چندین شکل ظاهری تولید شود بیشتر شکلی شبیه به تانکر! داشته و در فضای خلاء میوه ها را خشک می کند. این دستگاه بسیار قدرتمند می تواند در هر بار استفاده چیزی بیش از ۲۰۰ کیلو میوه تولید نماید که حجمی بسیار خوب و مطمئن به نظر می رسد.

از آنجایی که دستگاه میوه خشک کن صنعتی خلاء با توجه به سیستم تعریف شده و نحوه کار، حرارت کمتری برای خشک کردن میوه ها نیاز دارد در نتیجه انرژی مصرفی در آن پایینتر است. همچنین با استفاده از سیستم هوشمند کنترل کیفیت می توان با خیال راحت از این دستگاه استفاده کرد.

جنس بدنه این دستگاه معمولاً از گالوانیزه تهیه شده و قدرت و مقاومت بسیار بالایی در مقابل عوامل متعدد آسیب رسان مانند رطوبت، فشار، ضربه و… خواهد داشت. همچنین تنظیمات مختلف عوامل مهم درون دستگاه مانند رطوبت، گرما و… نیز به خوبی توسط سیستم هوشمند آن انجام خواهد شد.

دستگاه میوه خشک کن صنعتی تونلی

رسیدیم به یکی از بزرگ ترین و قدرتمندترین دستگاه های مخصوص خشک کردن میوه و تولید میوه چیپسی یعنی دستگاه میوه خشک کن صنعتی تونلی. این دستگاه عریض و طویل، به شدت بزرگ بوده و به صورت کانتینیوس تولید می شود. اگر بخواهیم مقایسه ای انجام دهیم اندازه این دستگاه تقریباً بیش از ۱۰۰ برابر! یک دستگاه صنعتی تک کابین است.

این دستگاه تونلیِ بسیار بزرگ را برای تولیدات بسیار بسیار انبوه در مراکز و کارخانجات قدرتمند، خریداری و استفاده می نمایند. چنین دستگاه هایی قدرت تولید چیزی بین ۱ تا ۳ تن میوه خشک در روز را خواهند داشت، فقط آنهایی که کمی سررشته در اینکار دارند می دانند این میزان تولید یعنی چه!

دستگاه خشک کن میوه صنعتی تونلی شیوه کاری متفاوت با سایر دستگاه های میوه خشک کن خواهد داشت. با توجه به بزرگ بودن و طویل بودن این دستگاه، در داخل آن از ۶ طبقه نوار دوازده متری برای انتقال میوه ها به داخل و خشک کردن آنها استفاده شده است. میوه ها در این دستگاه از یک سو وارد و از سوی دیگر پس از دقایقی به صورت خشک شده خارج می شوند. میوه خشک تولید شده در دستگاه تونلی بسیار مناسب، تُرد، با ماندگاری بالا و از نظر میزان رطوبت موجود در آن از استاندارد مناسبی برخوردار است.

جنس بدنه دستگاه میوه خشک کن صنعتی تونلی از گالوانیزه است تا مقاومت و ماندگاری بسیار طولانی تری داشته باشد. اینگونه دستگاه های میوه خشک کن می توانند دهها سال بدون هیچ مشکلی در بالاترین ظرفیت ممکن به تولید ادامه دهند. همچنین نوع انرژی مصرفی در آنها نیز می تواند با توجه به شرایط و نیاز خریدار به هر شکل ممکن تغییر یابد یعنی یا استفاده از انرژی برق یا انرژی گاز یا انرژی گازوئیل. این قابلیت نیز یکی دیگر از برتری های این غولِ دنیای تولید میوه خشک و چیپسی است.

ابعاد دستگاه نیز می تواند چنانچه سفارش خاصی مد نظر خریدار باشد تغییر کند اما میانگین طول چیزی در حدود ۱۲ متر است که ابعادی بسیار خیره کننده در بین تمامی دستگاه های خشک کن میوه است. برای تولید میوه چیپسی بسیار مفید و کارآمد است.

دستگاه خشک کن میوه صنعتی خورشیدی

یکی از مهمترین و جالبترین مزایای زندگی در عصر حاضر، بهره مندی از تکنولوژی و ابتکارات روز در تمامی عرصه هاست. دنیای تولید میوه خشک و خلالی نیز از این امر غافل نمانده و هر روز دستگاه هایی جدید و مفید وارد این عرصه می شوند. دستگاه خشک کن میوه خورشیدی یکی از همین دستاوردهای مفید و جدید است.

این دستگاه میوه خشک کن همانطور که از نامش پیداست با توجه به مکانیسم تعریف شده در آن، از نور و گرمای آفتاب برای خشک کردن حجم زیادی از میوه استفاده می کند. تولید چیپس میوه توسط این دستگاه ها بسیار لذت بخش خواهد بود زیرا حجم انرژی مصرف شده در آنها بسیار پایین بوده و از گرمای خورشید برای اینکار استفاده می شود.

البته لازم به ذکر است که در دستگاه میوه خشک کن صنعتی خورشیدی، نور آفتاب مستقیماً به میوه ها نمی تابد بلکه نور با تابیدن به قسمتی دیگر، هوای محیط را گرم کرده سپس با پمپ کردن و گردش هوای داغ به سمت میوه ها، تمامی محصولات داخل دستگاه خشک خواهد شد.

این دستگاه ها برای مناطقی که دارای میانگین روزهای آفتابی بالا هستند مناسب است و برای مناطق معتدل و مرطوب کارایی چندانی ندارد. میزان تولید در این دستگاه نیز چنانچه طبق تمامی اصول سفارش شده از آن استفاده گردد و همچنین در منطقه ای مناسب به کار گرفته شود، میزان قابل توجهی ست.

تولید دستگاه میوه خشک کن صنعتی

می توان با توجه به قدرت مالی و همچنین تخصص لازم، شروع به تولید یک یا چند مدل از دستگاه های میوه خشک کن کرد. فعالیت در این حوزه می تواند بسیاری از نیازهای بازار پرکشش در این زمینه را برطرف کند. هم اکنون واحدهای مختلف صنعتی در شهرها و شهرک های مختلف صنعتی در حال تولید چنین دستگاه هایی هستند.

چنانچه فرد یا افرادی تصمیم به ورود به این حوزه داشته باشند می توان گفت دنیایی پرسود در انتظار آنهاست! به خصوص می توان با بازاریابی صحیح از بین کشاورزان و تولیدکنندگان انواع میوه در استان هایی که از سرآمدان تولید انبوه میوه در کشور هستند به شغل و درآمدی آینده دار امیدوار بود.

نهایتاً با دیدی جامع می توان گفت: فعالیت در دنیای صنعتی تولید انبوه میوه خشک می تواند چنانچه با برنامه و اهداف کوتاه مدت و بلند مدت همراه باشد، موفقیت های چشمگیری را برای تولیدکننده به همراه آورده و این به دست نخواهد آمد مگر با مشورت صحیح با افراد دارای تجربه و حرکت به صورت گام به گام.

ماشین سازی

نویسنده: طیب عالی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا