خشک کننده ها

دستگاه خشک کن سبزی

دستگاه خشک کن سبزی ⚡ دستگاه سبزی خشک کن  

خشک کردن انواع سبزیجات از قدیم الایام رواج داشته و مربوط به عصر ما نیست. این کار یکی از بهترین و موثرترین راه های نگهداری سبزی برای مدتی طولانی و زمان هایی ست که سبزی در دسترس نخواهد بود. امروزه این کار توسط انواع دستگاه خشک کن سبزی انجام می شود که در نوع خود دستگاه هایی بسیار کارآمد و مفید هستند.

یک دستگاه خشک کن سبزی با توجه به نوع کارکرد و قدرت خود می تواند مقدار مشخصی از سبزی ها را در مدت زمانی معین خشک کند. این عملیات نه تنها سبب نابودی سبزی ها نخواهد شد بلکه در حفظ و نگهداری اثرات مفید آن تا حد زیادی موثر خواهد بود. دستگاه خشک کن سبزیجات می تواند نیاز بسیار فراوان هر خانوار یا گروه را به راحتی و با سرعت بسیار زیادی رفع نماید.

۴.۸ (۹۶%) ۲۰ امتیاز


در واقع هر دستگاه خشک کن سبزی می بایستی بتواند با توجه به حجم تولید خود، مقدار مشخصی از سبزی ها را که البته بهتر است حجم هر بار تولید آن زیاد باشد، خشک نماید تا بتوان از آن دستگاه به عنوان یک ابزار مقرون به صرفه و اقتصادی بهره برد. «صرفه اقتصادی» یکی از مهمترین مسائلی ست که در مورد خرید و استفاده از یک دستگاه خشک کن سبزی بایستی به شدت مورد توجه قرار گیرد تا استفاده از این نوع دستگاه ها در منزل و یا صرف زمان در این حرفه برای درآمدزایی، عقلانی باشد.

مطالب پیشنهادی : دستگاه خشک کن میوه

معایب خشک کردن سبزی به شکل طبیعی

برای خشک کردن انواع سبزی به شکل طبیعی می بایستی ابتدا مقداری سبزی را خریداری و پاک کرد و پس از شستشو و آبگیری، در زیر نور مستقیم آفتاب پهن کرد تا پس از ساعاتی خشک شوند. این کار، هم زمان بر و هم در مواردی سبب آلودگی سبزی ها خواهد شد زیرا سبزی ها در هوای آزاد و در مجاورت گرد و خاک معلق در هوا و همچنین انواع غبار صنعتی و شیمیایی و حشرات مختلف قرار می گیرند که برای سلامتی به شدت مضر است.

همچنین در مقاطعی که از دستگاه خشک کن سبزیجات استفاده نمی شود ممکن است سبزی ها به خوبی شسته نشده و حتی گاهی دیده شده که اصلاً سبزی ها توسط افراد شسته نمی شوند و به همان شکل در آفتاب پهن می شوند. حتماً شما هم گاهی با خریدن انواع سبزی خشک مانند «شوید خشک شده» و باز کردن درب نایلون آن، متوجه شده اید که در ته بسته، مقداری خاک جمع شده است، این همان عدم شسشو یا شستشوی نامناسب سبزی ها و سپس خشک کردن سبزیجات به شکلی طبیعی ست.

مزایای خشک کردن سبزی توسط دستگاه خشک کن سبزی

می توان هر کاری را به کمک دستگاه مخصوص انجام داد. سال هاست زمانه تغییر کرده و هر کاری، ابزار مخصوص به خود را دارد. دیگر لازم نیست با دست گندم ها را آسیاب کرد چون با دستگاه انجام می شود، دیگر لازم نیست سبزی ها با دست درو شود چون با ماشین انجام می شود. خشک کردن سبزی هم به این شکل است و نیازی به کار با دست نیست بلکه دستگاه خشک کن سبزیجات سال هاست روانه بازار شده.

توسط یک دستگاه سبزی خشک کن می توان حجم بسیار زیادی از سبزیجات را در دفعات مکرر و پشت سر هم، به سرعت و با کیفیت بسیار مناسب خشک کرد. می توان از این دستگاه ها فقط برای خشک کردن یک نوع سبزی و فعالیتی تخصصی در این زمینه بهره برد. می توان سبزی های خشک شده توسط دستگاه خشک کن سبزی را یا به صورت عمده و یا به صورت خرد و بسته بندی شده عرضه کرد که هر کدام راهکار و البته درآمد مخصوص به خود را خواهد شد. اما چیزی که قطعی و بسیار مهم است اینکه تناژ تولید و همچنین سود حاصل از فروش سبزی هایی که توسط دستگاه خشک کن سبزیجات تولید شده اند بسیار بیشتر از شیوه  سنتی خواهد بود چون سرعت، دقت، بهداشت و حجم تولید در این شیوه بسیار بیشتر از شیوه های سنتی و اصلاً قابل مقایسه با آن نیست.

انواع دستگاه خشک کن سبزی

با توجه به اینکه هر حوزه ای از صنعت و دنیای تولید، چه تولیدات غذایی و چه سایر تولیدات، نیاز به دستگاه هایی مخصوص به خود دارد، در مقاطع زمانی مختلف، انواع بسیار متنوعی از دستگاه ها وارد بازار می شوند، بازاری که مشتاق ورود دستگاه هایی برای رفع نیازهای گوناگون است. ساخت انواع دستگاه خشک کن سبزی نیز یکی از شاخه های این صنعت مهم است.

دستگاه خشک کن سبزیجات می تواند با توجه به حجم تولید، نوع مصرف، قدرت و سایر ویژگی ها به انواع زیر تقسیم شود:

  • دستگاه سبزی خشک کن خانگی
  • دستگاه سبزی خشک کن صنعتی

هر کدام از این دستگاه ها، خود به انواع و مدل های مختلفی تقسیم می شوند که می تواند نیاز بخش های مشخصی را به خوبی بر طرف نماید.

  • دستگاه سبزی خشک کن خانگی

همانطور که همه می دانیم مصرف سبزی در منازل بسیار بالاست و یکی از مهمترین مواد لازم برای تهیه غذا، همین سبزی هایی ست که می بینیم. می توان این سبزی را به صورت تر و تازه خریداری و خرد و استفاده کرد همچنین می توان این سبزی ها را به صورت خشک نیز استفاده کرد.

برخی خانوار اعتقاد به خرید سبزی خشک نداشته و تمایل به تولید سبزی خشک در منزل دارند. جای هیچگونه نگرانی نیست! برای اینگونه افراد انواع متنوعی از دستگاه خشک کن سبزی وجود دارد که می توانند با تهیه هر کدام از آنها، مقدار مشخصی از نیاز خود را برآورده نمایند. با توجه به این توضیحات بهتر است ابتدا با انواع دستگاه خشک کن سبزیجات خانگی آشنا شویم.

انواع دستگاه سبزی خشک کن خانگی از این قرار می باشد:

  • دستگاه خشک کن سبزی خانگی ۵ سینی
  • دستگاه خشک کن سبزی خانگی ۸ سینی
  • دستگاه خشگ کن سبزی خانگی ۱۰ سینی

که البته این دستگاه های خانگی سبزی خشک کن با استفاده از انرژی برق سبزی ها را خشک می کنند که در برخی مدل ها، گرمای لازم توسط «گاز» هم تامین می گردد.

دستگاه خشک کن سبزی خانگی ۵ سینی

این دستگاه خشک کن سبزیجات دارای حجم و ابعاد بسیار جمع و جور و با مزه ایست و در عین حال می تواند مقدار مشخصی سبزی را در مدت زمانی معین (با توجه به تنظیمات مصرف کننده) خشک نماید. این دستگاه ها عموماً ابعادی در حدود ۳۰ در ۳۰ خواهند داشت که به سبب جمع و جور بودن به شدت مورد استقبال مشتری ها هستند. داخل این نوع از دستگاه سبزی خشک کن خانگی می توان ۵ سینی که معمولاً از پلاستیک مقاوم ABC تولید می شود مشاهده کرد. البته در بسیاری مدل ها از توری های فلزی نیز بعنوان سینی به خوبی استفاده می شود.

این ۵ طبقه روی هم قرار گرفته و فضای مناسب برای قرار دادن سبزی های تَر داخل دستگاه را فراهم می کنند. توسط این دستگاه ها می توان نیاز روزانه سبزی خشک یک خانوار ۲ تا ۳ نفره را به راحتی بر طرف کرد.

دستگاه خشک کن سبزی خانگی ۸ سینی

یکی دیگر از انواع دستگاه خشک کن سبزیجات نوع ۸ سینی خانگی آن است که حجم داخلی آن برای قرار دادن مقدار بیشتری سبزیجات طراحی شده است. این دستگاه ها دارای ۸ سینی مشبک و توری هستند که هر کدام می تواند مقدار معینی سبزی را در خود جای داده و توسط دستگاه خشک نماید.

دستگاه سبزی خشک کن خانگی ۸ سینی معمولاً ابعادی در حدود ۴۰ تا ۵۰ سانتیمتر دارد (مدل ها متنوع و متغیر هستند) و چنین دستگاهی قدرت تامین سبزی خشک یک خانوار ۳ تا ۶ نفره را به راحتی خواهد داشت. استفاده از این دستگاه به شدت راحت و مانند مایکروفر و… ساده و لذت بخش است.

دستگاه خشک کن سبزی خانگی ۱۰ سینی

دستگاه خشک کن سبزیجات خانگی ۱۰ سینی را باید قدرتمندترین نوع دستگاه خانگی در این نوع دانست چون هم از نظر حجم و ابعاد و تعداد سینی و هم از نظر قدرت و سرعت خشک کردن سبزی ها، بسیار قدرتمندتر از سایر مدل های خانگی ست.

دارای ۱۰ سینی فلزی و مقاوم و دارای هیتری قوی تر برای تولید گرما جهت خشک کردن سبزی هاست. با خرید این دستگاه سبزی خشک کن خانگی می توان نه تنها تمامی نیاز یک خانوار پرجمعیت به سبزی خشک را به راحتی بر طرف کرد بلکه می توان از آن به عنوان یک دستگاه درآمدزا، جهت تولید خانگی سبزی خشک و فروش نیز به خوبی استفاده کرد.

قیمت دستگاه سبزی خشک کن خانگی

از آنجایی که مدل های خانگی دستگاه خشک کن سبزی مانند سایر لوازم خانگی بوده و توسط برندها و کارخانجات متعددی تولید می گردند در نتیجه مارک ها بسیار متفاوت و قیمت ها نیز به شدت گوناگون است اما در همین شرایط هم می توان قیمت ها را به صورت تقریبی عنوان کرد تا چنانچه فردی قصد خرید دارد، حداقل ذهنیتی راجع به قیمت ها داشته باشد.

دستگاه خشک کن سبزیجات ۵ سینی خانگی در مدل های مختلف را می توان با قیمتی در حدود ۳۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان بسته به مارک، خریداری کرد. البته ممکن است قیمت های بالاتری هم با توجه به برند دستگاه مشاهده شود.

همچنین دستگاه سبزی خشک کن ۸ سینی خانگی را می توان با حدود قیمتی بین ۴۰۰ تا ۱٫۱۰۰٫۰۰۰ تومان خریداری کرد. در این مورد هم، مارک و برند می تواند کمی قیمت ها را جابجا نماید.

و اما دستگاه خشک کن سبزی ۱۰ سینی خانگی با توجه به اینکه به شدت پرقدرت تر و میزان تولید آن نیز بیشتر است می تواند حدود قیمت ۷۰۰ تا حدوداً ۲ میلیون تومان! را هم تجربه نماید. باز هم در این مورد ممکن است برخی برندها، قیمتی بیش از این داشته باشند.

  • دستگاه سبزی خشک کن صنعتی

و اما در مورد دستگاه خشک کن سبزی صنعتی باید کمی تخصصی تر و دقیق تر صحبت کرد. این دستگاه ها که با توجه به خصوصیات ذاتی خود می بایستی نیاز فراوان بازار و همچنین صنایع مختلف را برآورده نمایند، هم از حجم و ابعاد بسیار بزرگتری از انواع خانگی برخوردارند و هم قدرت و توانایی تولید بسیار بیشتری دارند. شرایط کار و میزان تولید یک دستگاه خشک کن سبزیجات صنعتی با انواع خانگی آن، به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست.

اینجا با دستگاه هایی با ابعاد چندین متر و قدرت تولید چندصد کیلوگرم تا چندین تن در روز روبرو هستیم، تناژی که می تواند نیاز تعداد زیادی از مصرف کنندگان را به خوبی مرتفع نماید. این دستگاه ها انواع مختلفی دارند که انواع صنعتی دستگاه سبزی خشک کن به شرح زیر می باشد:

  • دستگاه سبزی خشک کن صنعتی تک کابین
  • دستگاه سبزی خشک کن صنعتی دو کابین
  • دستگاه سبزی خشک کن صنعتی سه کابین
  • دستگاه سبزی خشک کن صنعتی خورشیدی
  • دستگاه سبزی خشک کن صنعتی خلاء
  • دستگاه سبزی خشک کن صنعتی تونلی (کانتینیوس)

این دستگاه های بسیار قدرتمند خشک کن سبزی می توانند با توجه به قدرت و توانایی خود، مقدار فراوانی سبزی تازه و آبدار را پس از ساعاتی به سبزی خشک شده بسیار مرغوب تبدیل نمایند، محصولاتی که قابلیت صادرات نیز دارند.

در ادامه با مشخصات هر کدام از انواع دستگاه خشک کن سبزی صنعتی بیشتر آشنا می شویم.

دستگاه سبزی خشک کن صنعتی تک کابین

دستگاه های تک کابین که از آنها به عنوان دستگاه های نیمه صنعتی نیز یاد می شود به سبب حجم و ابعاد نسبتاً جمع و جور خود می توانند هم در محیط صنعتی و هم در محیط منازل (داخل حیاط) به راحتی مورد استفاد قرار گیرند. این مدل ها را گاهی با نام «دستگاه خشک کن سبزیجات نیمه صنعتی خانگی» نیز می شناسند.

تعداد سینی های موجود در دستگاه سبزی خشک کن صنعتی تک کابین معمولاً بین ۲۰ تا ۲۸ عدد است که هر کدام از آنها طول و عرضی به صورت میانگین ۷۰ در ۷۰ سانتیمتر خواهند داشت. این تعداد سینی با این طول و عرض می تواند در هر بار چیزی در حدود ۱۰۰ تا ۱۳۰ کیلوگرم سبزیِ تَر ، ورودی داشته باشد.

گرمای مورد نیاز برای خشک کردن سبزی ها نیز توسط دو سوخت «گاز» یا «گازوئیل» تامین می شود. برخی دستگاه ها نیز دوگانه سوز بوده و از هر دو بهره می برند.

دستگاه سبزی خشک کن صنعتی دوکابین

دستگاه خشک کن سبزی صنعتی دوکابین نیز شیوه کار و عملکردی مشابه با دستگاه های تک کابین دارد با این تفاوت که تعداد سینی ها در آن دوبرابر بوده و دستگاه از حجم و ابعاد بزرگترین برخوردار است که مناسب واحدهای تولیدی سبزی خشک می باشد. دستگاه دو کابین سبزی خشک کن دارای حدوداً ۴۰ تا ۶۰ سینی بوده و ابعاد سینی ها نیز تقریباً ۷۰ سانتیمتر در ۷۰ سانتیمتر است.

به کمک این دستگاه پرقدرت سبزی خشک کن می توان چندصد کیلوگرم سبزی خشک شده در هر شیفت کاری تولید کرد. از آنجایی که دستگاه خشک کن سبزیجات دوکابین به صورت دوگانه سوز بوده و توسط گاز یا گازوئیل گرمای مورد نیاز جهت خشک کردن سبزی ها را تامین می کند می توان به تناژ تولید بسیار مناسب در آن امیدوار بود.

دستگاه سبزی خشک کن صنعتی سه کابین

دستگاه های سه کابین سبزی خشک کن به سبب صنعتی بودن دارای قدرت بسیار بالایی جهت تولید سبزی خشک هستند. در هر بار استفاده از این دستگاه می توان بیش از ۳۰۰ کیلوگرم سبزی را جهت خشک شدن داخل سینی های دستگاه قرار داد. میزان مصرف برق آن نیز بیشتر از انواع تک کابین و دوکابین است اما میزان تولید فراوان سبزی خشک توسط دستگاه، به این موارد می چربد.

دستگاه خشک کن سبزی صنعتی سه کابین می تواند با توجه به درخواست مشتری، هم با برق تکفاز و هم برق سه فاز کار کند. این دستگاه به خوبی می تواند روزانه با توجه به تعداد دفعات استفاده، بیش از ۱ تن! سبزی خشک تولید کرده که حجمی بسیار مناسب در تولیدات سبزی خشک است.

دستگاه سبزی خشک کن صنعتی خورشیدی

برای اینکه بتوان حجم و میزان مصرف انرژی یعنی گازوئیل، برق و گاز را در دستگاه خشک کن سبزی صنعتی پایین آورد، محققان و سازندگان صنعتی دست به کار شده و دستگاهی ساخته اند که از انرژی خورشید برای خشک کردن سبزی ها استفاده می کند. این دستگاه خورشیدی می تواند به کمک گرمای خورشید، روزانه تناژ مناسبی تولید سبزی خشک داشته باشد.

شیوه کار دستگاه خشک کن سبزیجات صنعتی خورشیدی به این شکل است که ابتدا سبزی ها را بر روی سینی های بسیار متعدد دستگاه قرار داده و داخل دستگاه می چینند. سپس دستگاه با استفاده از نور خورشید، گرمای تولید شده را که در یک مخزن جداگانه تولید می شود توسط چند فن قدرتمند به سمت مخزن سبزیجات هدایت کرده و به این شکل، سبزی ها را خشک می کند. در دستگاه سبزی خشک کن خورشیدی نور آفتاب مستقیماً به سبزی ها نمی تابد بلکه پس از ایجاد گرما توسط نور خورشید در قسمتی دیگر، از گرمای آن بهره خواهد برد.

این دستگاه بیشتر مختص مکان هایی با اقلیم خشک و نیمه خشک است که درصد روزهای آفتابی بالایی دارند.

دستگاه سبزی خشک کن صنعتی خلاء

شاید بتوان یکی از پرقدرت ترین انواع دستگاه خشک کن سبزی صنعتی را همین مدل «خلاء» دانست. این دستگاه با شکل و شمایل متفاوت خود که معمولاً ظاهری مانند تانکر! دارد می تواند در هر بار ورودی بیش از ۱ تن! سبزیجات را در خود جای دهد. چنین دستگاه هایی قدرت تولید بسیار بالایی دارند.

شیوه کار دستگاه خشک کن سبزیجات صنعتی خلاء به این شکل است که پس از پر کردن دستگاه و بستن درب آن، دستگاه توسط سیستم هوشمند خود، درون دستگاه را به حالت خلاء رسانده و به این شکل با سرعتی بیشتر و با کیفیتی بسیار بالاتر سبزی خشک تولید خواهد شد. لازم به ذکر است که سبزی های خشک تولید شده توسط این دستگاه از کیفیت بسیار بالاتری نسبت به دیگر مدل های دستگاه سبزی خشک کن صنعتی برخوردار است.

دستگاه خشک کن سبزی صنعتی تونلی (کانتینیوس)

اینجا با دستگاهی طرف هستیم که نمی توان ورودی و خروجی آن را با هیچ دستگاه صنعتی دیگری مقایسه کرد. دستگاهی غول آسا با طولی بیش از ۹ متر (با توجه به سفارش قابل تغییر خواهد بود) که به شکل تونلی یا کانتینری ساخته شده است. شیوه انتقال و قرار دادن سبزی ها در دستگاه خشک کن سبزی تونلی نیز مانند دیگر دستگاه ها نیست که سبزی ها را بر روی سینی بچینند. البته در برخی مدل ها از سبدهای بسیار متعدد مثلاً ۱۰۰۰ عددی استفاده می شود اما در برخی مدل ها نیز شیوه قرار دادن و خشک کردن سبزی ها به صورت دیگری ست.

در برخی مدل های این دستگاه از چندین طبقه تسمه نقاله بسیار بزرگ و قدرتمند استفاده می شود که از ابتدا تا انتهای دستگاه کشیده شده اند! کارکنان، از یک سو سبزی های شسته و پاک شده را داخل دستگاه و بر روی طبقات متعدد قرار داده و از سوی دیگر پس از مدتی، سبزی های خشک خارج می شود. دستگاه خشک کن سبزیجات صنعتی تونلی قادر خواهد بود در هر شیفت کاری بیش از چندین تن! سبزی خشک تولید نماید.

در مورد دستگاه تونلی، انتظار تولید در حد صنعتی و تناژ بسیار بالا در روز است که این تولید، قدرت برطرف کردن نیاز تعداد زیادی از فروشندگان و مصرف کنندگان را به راحتی خواهد داشت.

قیمت دستگاه خشک کن سبزی صنعتی

در مدل های صنعتی سبزی خشک کن با توجه به بزرگ بودن و بسیار پیشرفته بودن دستگاه ها، قیمت ها نیز تقریباً بالا هستند. البته می توان با توجه به بازار فعلی و نوسان متعدد قیمت ها، قیمتی را به صورت حدودی عنوان کرد اما ممکن است قیمت ها مثلاً در مدل ۳ کابین، ناگهان در مقطعی در حدود چندین میلیون تومان تغییر نماید در نتیجه خریدار می بایستی قیمت اصلی را لحظه به لحظه برای خرید خود بررسی نماید.

به صورت کلی می توان عنوان کرد که قیمت دستگاه های صنعتی تولید سبزی خشک در انواع تک کابین تا مدل تونلی می تواند  از ۷ میلیون تومان تا بیش از ۱۰۰ میلیون تومان! متغیر باشد. خرید دستگاه خشک کن سبزیجات صنعتی می تواند چنانچه با برنامه و اهداف مشخص به صورت واقع بینانه و با توجه به شرایط فعلی همراه باشد، در همین شرایط نیز به صرفه بوده و بهترین سود را نصیب خریدار نماید.

از آنجایی که انواع مدل های دستگاه سبزی خشک کن صنعتی و یا خانگی این قابلیت را دارند که محصولات دیگری مانند میوه، گوشت و… را نیز خشک نمایند می توان از آنها نه تنها در تولید سبزی خشک بلکه در تهیه و تولید مقدار بسیار فراوانی چیپس میوه در انواع گوناگون، خشک کردن گوشت و مواد پروتئینی و… نیز به خوبی بهره برد. این از مزیت های بسیار مناسب هر دستگاه سبزی خشک کن است.

ماشین سازی

نویسنده: طیب عالی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا