بامیه

نحوه خشک کردن بامیه در منزل

بهترین روش خشک کردن بامیه، به نخ کشیدن بامیه از قسمت بالایی آن است. بامیه تازه را شسته و با یک نخ و سوزن تمیز آن‌ها را یکی یکی به نخ بکشید و در محلی خشک و خنک و دور از تابش مستقیم نور خورشید آویزان کنید.

عکس بامیه

ستاره |سرویس خانه‌داری –بامیه از صیفی‌جات پرخاصیت فصلی است که طرفداران زیادی دارد. از آنجایی که این صیفی خوشمزه را نمی‌توان در هر فصلی پیدا کرد، بهترین راه برای داشتن و استفاده از آن برای پخت غذا، خشک کردن بامیه یا فریز کردن آن است. در این مقاله شما را با نحوه خشک کردن بامیه و شرایط نگهداری طولانی مدت آن آشنا می‌کنیم.


نحوه خشک کردن بامیه در منزل

خشک کردن بامیه به دلیل مایع لزج داخل آن، به کندی صورت می‌گیرد و نیاز به مهارت دارد. مراحل خشک کردن بامیه به شرح زیر است: ۱- بامیه تازه و مناسب تهیه کنید. بهترین نوع بامیه، بامیه‌هایی با رنگ سبز روشن، مایل به سفید و بدون کُرک است. بامیه‌های زرد، خراب و لک زده را از بقیه جدا کنید.
۲- بامیه‌ها را با آب سرد بشویید. اگرچه دمای آب تاثیر زیادی در خشک کردن بامیه ندارد، لیکن استفاده از آب سرد باعث می‌شود که تازگی میوه بیشتر حفظ شود.

پاک کردن بامیه
۳- ساقه‌های کلفت و سخت بامیه را از قسمت بالای آن جداکنید به طوری‌که دانه‌های بامیه پیدا نشود و اگر ساقه نرم و لطیف است، اجازه دهید باقی بماند. دقت کنید ساقه را خیلی کم بچینید تا بافت آن از بین نرود و گرنه بامیه شکل و بافت خود را از دست داده و لزج می‌شود.
۴- بامیه‌ها را روی پارچه خشک‌کن تمیزی بریزید و اجازه دهید تا در هوای آزاد آب ناشی از شست و شوی آن خشک شود.
۵- با استفاده از یک سوزن و نخ بلند تمیز، بامیه‌ها را یکی یکی به نخ بکشید. سوزن را به آرامی از سر بامیه فرو کرده و از طرف دیگر خارج کنید و تا جایی که طول نخ شما می‌رسد، بامیه‌ها را نخ کنید.
۶- بین هر بامیه با بامیه دیگر کمی فاصله بیندازید تا جریان هوا به خوبی جابه‌جا شود.
۷- بامیه‌های به نخ کشیده را در محیطی سایه، خشک، خنک و به دور از تابش مستقیم خورشید به مدت چند روز از دیوار آویزان کنید.
۸- اگرچه آویزان کردن بامیه در آفتاب باعث زودتر خشک شدن آن می‌شود، اما نور خورشید باعث از بین رفتن بخش زیادی از ویتامین‌های موجود در بامیه مانند ویتامین آ، ویتامین‌های گروه ب و ویتامین ث می‌شود و از خواص بامیه شما کاسته خواهد شد. بنابراین بهتر است بامیه‌ها را در سایه خشک کنید.
۹- می‌توانید ریسه بامیه‌ها را در همان محیط آشپزخانه آویزان کنید یا در محلی که دور از گرد و غبار و آلودگی باشد.
۱۰- زمانی که از خشک شدن بامیه اطمینان حاصل کردید می‌توانید آن‌ها را جمع آوری کنید. مطمئن شوید که وسط بامیه نیز خشک شده باشد.


می‌توانید بامیه‌ها را همانطور در ظرف دربسته یا کیسه پارچه‌ای و در محیطی خشک و تاریک نگهداری کنید. همچنین می‌توانید بامیه‌های خشک شده را آسیاب و پودر بامیه را نگهداری کنید و هر زمان که لازم داشتید چند قاشق از این پودر بامیه را به غذای خود اضافه کنید. با این روش خشک کردن بامیه، شما می‌توانید در تمام طول سال غذاهای متنوعی همچون خوراک بامیه، و خورشت بامیه درست کنید و از این سبزی پرخاصیت و فواید بی‌نظیر آن برای سلامتی بهره‌مند شوید.

نحوه خشک کردن بامیه در منزل
سایر نکات کلیدی

  • توجه داشته باشید هرچه بامیه کوچکتر باشد، خوشمزه‌تر است و زودتر نیز پخته و خشک می‌شود.
  • اگر ساقه‌های بامیه ضخیم و بلند هستند، می‌توانید با یک برش کوتاه وسط ساقه آن را دو نیم کنید و نیاز به بریدن ساقه نیست.
  • در صورتی که بامیه‌ها را درسته نگهداری کرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم قبل از پخت، چند ساعت بامیه خشک را در آب بخیسانید و بعد در خورش بریزید. با این کار بامیه شما دقیقا مزه بامیه تازه را پیدا خواهد کرد.

میوه بامیه با داشتن موادغذائی با ارزش مانند ویتامین‌های گروه آ، ث، ب۲، ب۵ و ب۶ و عناصر منگنز، کبالت، کلسیم، فسفر، پتاسیم، و همچنین پروتئین، فیبر و ماده لزج، ارزش غذایی بالایی دارد. خواص بامیه شامل خاصیت ملین، ضد التهاب، کاهنده قند و چربی خون، مقوی، ضد سرطان و ضد میکروب است.

شما از چه روشی برای خشک کردن بامیه استفاده می‌کنید؟ آیا تاکنون از بامیه خشک، در پخت غذا و تهیه سس سالاد خود استفاده کرده‌اید؟ نظرات و تجربیات خود را از طریق بخش ارسال نظر با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا