خشک انجمادی

فریز درایر Vacuum Freeze Dryer

فرآیند خشک کردن انجمادی (فریز درایر) برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم به منظور حفظ و نگهداری مواد غذایی بدون نیاز به یخچال در محصولات غذایی اعمال شد. قهوه یکی از اولین محصولات غذایی منجمد خشک بود که تولید شد، اما اکنون می توان سبزیجات، میوه ها، گوشت ها، ماهی، محصولات لبنی، گیاهان و طعم دهنده های غذایی را با موفقیت در فریزر خشک کرد.

فریز درایر یا خشک کن انجمادی، یک سیستم آزمایشگاهی یا صنعتی به منظور فرآیند آب گیری (دهیدراسیون) می باشد؛ که معمولاً با اهداف زیر انجام می‌شود:

  1. حفظ مواد فاسد شونده،
  2. افزایش طول عمر مفید،
  3. انتقال و جابه جایی آسان

خشک کن انجمادی (فریز درایر معروف به Lyophilizer) به واسطه ی منجمد سازی ماده تا دمای ۳۵- درجه سانتی گراد و سپس کاستن فشار محیطی با اجازه دادن به تصعید آب یخ زده در مایع به شکل مستقیم از فاز جامد به فاز گازی، عمل می کند. بخار تولید شده در در یک کندانسور بخار دمای پایین جمع آوری می شود.  محصول نهایی ۱۰۰٪ طبیعی خشک شده، بدون تغییر شکل، تغییر رنگ، تغذیه از دست رفته، طعم از دست رفته با ماندگاری بیشتر بدون مواد افزودنی و نگهدارنده تبدیل خواهد شد. 

فریزدرایر (خشک کن انجمادی) به طور گسترده ای در صنایع غذایی برای میوه های خشک، سبزیجات، گیاهان، گوشت، غذاهای دریایی، غذاهای پخته شده، شیر، قهوه، غذای حیوانات خانگی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. 

کاربردهای فریز درایر   Vacuum Freeze Dryer Applications

از جمله کاربردهای اصلی دستگاه فریز درایر می‌توان به: خشک کردن مواد حساس به حرارت بوده که با روش های معمولی نمی توان مواد را خشک کند. این روش اغلب در صنایع مختلف مانند داروئی، مواد غذائی، بیوتکنولوژی، پزشکی، پتروشیمی، بیوشیمی و … کاربرد دارد. در واقع در این روش ابتدا ماده منجمد شده سپس آب یا حلال از حالت جامد به حالت گاز تبدیل می شود. با این روش خشک کردن خاصیت شیمیائی و فیزیکی ماده حفظ خواهد شد.

فرآیند حشک کردن انجمادی Vacuum Freeze Drying

دسته بندی فریز درایر 

به طور کلی فریز درایرها به سه دسته زیر تقسم بندی می‌شوند: 

  • نوع سینی دار،
  • منیفولد (Manifold)،
  • چرخشی (Rotary).

اجزاء فریز درایر 

کلیه فریز درایر ها دارای دو بخش اصلی و مشابه هستند:

یک سیستم خلأ به منظور کاستن فشار گاز محیط در یک محفظه ی حاوی ماده ای که باید خشک شود و یک کندانسور به منظور نگه داشتن رطوبت به واسطه ی عمل چگالش روی سطحی تا دمای ۴۰ تا ۸۰ درجه ی سانتیگراد زیر صفر.

با توجه به فرآیند خشک کردن انواع منیفولد، چرخشی و یا سینی دار، متفاوت می باشند. در نوع منیفولد اغلب اوقات یک لوله ی دایره‌ای شکل کوتاه به منظور اتصال دادن چندین محفظه ی حاوی محصول خشک شده یا کندانسور به کار گرفته می شود. فریز درایر های چرخشی و سینی دار به منظور نگه داری ماده ی خشک شده مخزن تکی بزرگی دارند .

نوع چرخشی معمولاً به منظور خشک کردن پلت ها و دیگر مواد ریختنی به کار گرفته می شوند. خشک کن های چرخشی دارای یک مخزن استوانه ای شکل می باشند که در طول عمل خشک کردن چرخانده می شود تا عمل خشک شدن در سراسر ماده به صورت یکنواخت تر باشد،  فریز درایر های سینی دار معمولاً مخزن مستطیلی شکل و قفسه هایی دارند که روی آن ها محصولاتی همانند با محلول های دارویی و عصاره های بافتی را بشود در سینی ها، ویال ها و دیگر ظروف قرار داد.

Cuddon FD1000 x 5 Nelson (Large)

 نمونه صنعتی فریز درایر غذایی

شرکت مهندسی داتیس لیان آریا DLA با همکاری پیمانکاران داخلی توانسته انواع دستگاه فریز درایر غذایی با ظرفیت یخ کندانسور بین ۱۰ تا ۱۰۰۰ کیلوگرم را تحت استاندارد ایزو ۹۰۰۱ در مقیاس‌های صنعتی و آزمایشگاهی برای صنایع مختلف دارویی و غذایی طراحی، تست و تولید کرده است.

دستگاه ­های تولید توسط این شرکت دارای یک سال گارانتی، ۱۰ سال خدمات پس از فروش، خدمات تعمیر و نگهداری و تامین قطعات و لوازم یدکی دستگاه­های فریز درایر  می‌باشند. جهت سفارش گذاری با ما تماس بگیرید. 

Doc-FD-Chamber

فریز درایر غذاییمشخصات عمومی

FD1000-installation-150x150

فریز درایر
مشخصات عمومی

FD18-197x350

فریز درایر تحقیقاتی و پایلوتمشخصات عمومی

FD-500-150x150

فریز درایر داروییمشخصات عمومی

شرکت داتیس لیان آریا، همچنین به مشتریان خود خدمات خشک کن انجمادی با دستگاه فریز درایر Freeze dryer جهت تسهیل در امور کارها ارائه می کند. در زیر نمونه کارهای خدماتی انجام شده آمده است. 

فریز درایر

خشک کردن انجمادی (فریزدرایینگ freeze-drying) یا (لیوفیلیزه کردن lyophilization) با استفاده از دستگاه فریزدرایر freeze dryer
پژوهشکده:
پژوهشکده زیست فناوری
وضعیت:
فعال
شرح آزمون:
نمونه های آبی در ظروف متناسب با حجم شان توزیع میشوند، پس از انجماد در فریزر، با توجه به حجم کار، به مدت حداقل یک شبانه روز داخل دستگاه فریز درایر قرار می گیرند. نمونه خشک شده آماده تحویل می شود

تجهیزات آزمون:
فریزر آزمایشگاهی، دستگاه فریزدرایر
شرایط نمونه و آزمون:
نمونه ها با حلال آبی پذیرش می شوند. لازم است چنانچه در پروسه آماده سازی آن حلال آلی به کار رفته باشد، قبل از تحوبل و توسط متقاضی حلال آلی خارج میشود. بدین ترتیب شرط خشک کردن نمونه ، انجماد آن در فریزر خواهد بود

توضیحات:
توزیع محلول و یا سوسپانسیون ها در ظروف باید به نحوی انجام پذیرد تا بین ۱ تا ۵/۱سانتیمتر عمق ایجاد گردد.

خشک کن های میوه به روش انجماد

خشک کن های freeze dryer یا خشک کن های به روش انجماد یا خشک کن های تصعیدی از جمله خشک کن هایی هستند که کیفیت بسیار بالایی در محصولات نهایی داشته و میوه و سبزی جات خشک بی نظیری را تولید می کنند.
هزینه طراحی و ساخت و اجرا و نگهداری و استفاده از این دستگاه ها بسیار بالاست و با توجه به سرعت بسیار پایین تولید به این روش، قیمت تمام شده محصولات نهایی بسیار بالاست. هزینه تمام شده محصول اگر بالا باشد قیمت فروش آن نیز بسیار بالا خواهد بود و در نتیجه بازار بسیار محدودی خواهد داشت.
در خشک کن های انجمادی خروج آب از میوه جات با استفاده از فرآیند تصعید یخ آب در فشار پایین انجام می شود و بافت میوه و سبزی آسیب کمتری دیده و محصول بهتر و با کیفیت تری تولید می شود.

دستگاه خشک کن به روش انجماد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا