گوجه

دستگاه اسلایسر میوه

دستگاه اسلایسر میوه

میوه ها محصولاتی بسیار با ارزش و خوشمزه هستند که می توان آنها را هم به شکل تازه و هم به شکل انواع کمپوت و همچنین در شکل و شمایل میوه خشک مصرف نمود. برای تبدیل میوه ها به کمپوت و همچنین چیپس میوه می بایستی ابتدا میوه ها را به خوبی شست و آبکشی نمود سپس میوه ها را به قطعات کوچکتر و منظمی برش زد، اینکار یعنی برش زدن میوه ها توسط ماشینی به نام دستگاه اسلایسر میوه انجام می شود.

قطعه قطعه کردن، برش های دایره ای بسیار منظم، برش های مایل، برش سکه ای و همچنین تنظیم برش زدن میوه ها در قطعاتی با قطر یکسان از کارهایی ست که یک دستگاه اسلایسر میوه به خوبی و با سرعت بسیار زیاد انجام می دهد. این دستگاه ها را می توان هم در مورد میوه و صیفی جاتی مانند خیار و خیار شور انجام داد و هم می توان از آنها برای برش زدن میوه هایی مانند انواع آلو و زردآلو، سیب، پرتقال، طالبی و صدها میوه ریز و درشت دیگر استفاده کرد.

سرعت برخی از انواع دستگاه اسلایسر میوه در نوع صنعتی در حدی ست که می توان فقط در مدت ۱ ساعت چیزی در حدود ۱ تن میوه را با سرعتی فوق العاده و به شکلی زیبا و منظم برش زد.

علت برش زدن میوه توسط دستگاه اسلایسر میوه

با توجه به اینکه میوه ها در انواع متنوع، ممکن است برای کاربردهای گوناگون نیاز به تغییر شکل مثل ریز ریز شدن برای پختن و جای گرفتن در قوطی کنسرو، برش خوردن برای چیده شدن در سینی های متعدد دستگاه خشک کن میوهجهت تولید چیپس میوه، خرد کردن انواع میوه و صیفی جات جهت تولید مربا و صدها مورد دیگر داشته باشند برای چنین مواردی در حال حاضر بهترین ابزار و ماشین، همین دستگاه اسلایسر میوه است که انواع بسیار متنوعی دارد.

همچنین از آنجایی که برش خوردن میوه ها در قطعات و اندازه های مختلف می تواند در ترکیب بندی، بسته بندی و به نوعی مرتب بودن ظاهری آنها تاثیر بسیار زیادی داشته باشد آنها را برش زده و در موارد گوناگونی از آنها استفاده می کنند. از دیگر علل برش زدن انواع میوه توسط دستگاه اسلایسر میوه این است که به عنوان مثال در تولید کمپوت آناناس نمی توان یک آناناس کامل را در قوطی جای داد! بلکه می بایستی ابتدا به قطعات بسیار منظم و مشتری پسند برش خورده سپس سایر عملیات آماده سازی بر روی آن انجام گردد.

انواع دستگاه اسلایسر میوه

از آنجایی که موارد استفادۀ اسلایسرها در مکان ها و واحدهای تولیدی بسیار متنوعی ست در نتیجه طراحان و سازندگان سعی کرده اند برای هر نوع مصرفی، دستگاه خاصی را تولید نمایند. دستگاه های اسلایسر با توجه به موارد استفاده به انواع زیر تقسیم می شوند:

دستگاه اسلایسر میوه خانگی:

این دستگاه ها حجم و ابعاد بسیار مناسب و محدودی داشته و به راحتی قابل جابجایی هستند. می توان از آنها در منازل، سوپرمارکت ها، آشپزخانه ها، رستوران ها، هتل ها و… به راحتی استفاده کرد. سرعت برش میوه در این دستگاه ها بسیار مناسب بوده و نیاز این مکان ها را به راحتی برطرف می نماید.

دستگاه اسلایسر میوه صنعتی:

دستگاه هایی بسیار پرسرعت، قدرتمند و دارای ظرفیت تولید چندین تن میوه برش زده در روز هستند. توسط آنها می توان دهها تن میوه مختلف را فقط در یک شیفت کاری برش و به سمت خط تولید هدایت کرد. قدرت برش تمامی میوه ها با هر سایز و شکلی را داشته و به راحتی، نیاز واحدهای صنعتی کوچک و بزرگ را برطرف می کنند.

قیمت دستگاه اسلایسر میوه

اسلایسرها نه فقط در زمینه برش و قطعه قطعه کردن میوه ها بلکه در تمامی صنایع غذایی کاربرد دارند، از صنایع پروتئینی گرفته تا کارخانجات تولید چیپس و مربا. همگی این دستگاه ها با توجه به صنعتی یا غیرصنعتی بودن، قدرت و تناژ تولید میوه برش خورده، مقدار برق مصرفی در آنها، کیفیت و قدرت قطعات استفاده شده در آنها و نهایتاً مارک و برند مورد نظر قیمت گذاری می شوند.

نمی توان قیمتی مشخص و ثابت را با توجه به نوسان قیمت ها ارائه نمود اما ذکر حدود قیمت می تواند مقداری کارگشا باشد. با توجه به تمامی مسائل عنوان شده می توان موارد زیر را ذکر نمود:

قیمت دستگاه اسلایسر میوه خانگی:

این اسلایسرها با توجه به جمع و جور بودن و البته کیفیت مناسب و مشتری پسند خود، شروع قیمتی از ۲٫۵۰۰٫۰۰۰ تومان تا بالاتر خواهند داشت.

قیمت دستگاه اسلایسر میوه صنعتی:

دستگاه های اسلایسر صنعتی از آنجایی که از قطعات و ابزار بسیار پیشرفته تر و مقاوم تر جهت ساخت بهره برده اند قاعدتاً قیمت بالاتری نیز خواهند داشت. شروع قیمت دستگاه اسلایسر میوه صنعتی از حدوداً ۱۰ میلیون تومان بوده و تا ارقامی مانند ۱۰۰ میلیون نیز ادامه خواهد داشت.

هر واحد صنعتی کوچک یا بزرگی می بایستی ابتدا به شکلی واقعی، نیازسنجی کرده و برنامه های خود را به صورتی کاملاً دقیق مشخص نماید تا معلوم شود چه نوع دستگاهی و در چه تعدادی نیاز خواهد داشت. نیازسنجی صحیح و کارشناسی شده در ابتدای کار می تواند صاحبان صنایع و مشاغل مختلف را از انتخاب اشتباه دستگاه اسلایسر میوه و همچنین خرید اشتباه ماشین اسلایسر میوه برحذر دارد که این اشتباهات نتیجه ای جز هدر رفتن زمان و سرمایه در چنین شرایط سختی نخواهد داشت.

همچنین مصرف کنندگان خُرد و خانگی نیز می بایستی دقیقاً همین شیوه را دنبال نمایند تا سرمایه محدود آنها نیز با خرید اشتباه این دستگاه ها نابود نگردد.

حال بد نیست با این توضیحات تقریباً کامل و مفصل، انواع مختلف دستگاه های خانگی و صنعتی اسلایسر میوه را نام برده و توضیحاتی جهت آشنایی آنها ارائه نماییم:

انواع دستگاه اسلایسر میوه خانگی و صنعتی

همانگونه که قبلتر ذکر شد دستگاه های اسلایسر میوه در انواع خانگی و صنعتی در حجم و ابعاد و قدرت تولید متفاوت وجود دارند. بد نیست با برخی از معروف ترین و قدرتمندترین های این دستگاه ها آشنا شویم:

دستگاه اسلایسر میوه خانگی مدل RG700 :

یکی از پرکاربردترین و پرفروش ترین دستگاه های اسلایسر است که موارد استفاه بسیار فراوان و نامحدودی دارد. از میوه و برخی سبزی و صیفی جات گرفته تا پنیر پیتزا و انواع مختلف مواد پروتئینی را به راحتی در حدوداً ۱۰ شکل مختلف برش زده و آماده سازی می نماید. از آنجایی که این دستگاه، به شدت کارآمد و پرسرعت است آنرا دستگاهی صنعتی نیز می دانند. موارد استفاده آن نیز در منازل، رستوران ها، کترینگ، هتل و… می تواند باشد. ابعادی بسیار مناسب داشته و حدوداً ۵۰ در ۵۰ سانتیمتر می باشد.

دستگاه اسلایسر میوه صنعتی میکروسکوپی مدل RG-100 :

یکی از بهترین دستگاه هایی ست که می تواند با سرعت بسیار زیادی اقدام به برش زدن میوه هایی مانند سیب، گلابی و… نماید. وزن دستگاه تقریباً ۷۰ کیلوگرم است و از بدنه استیل تهیه شده است. از این رو دستگاه را میکروسکوپی می نامند که تقریباً ظاهری شبیه به میکروسکوپ آزمایشگاهی دارد. برق و توان مصرفی در آن ۱٫۲ کیلووات است و دارای ۹۰ سانتیمتر ارتفاع، ۷۰ سانتیمتر طول و همچنین ۵۵ سانتیمتر عرض است. می توان از دستگاه هم به صورت دستی و هم اتومات استفاده بهینه کرد.

دستگاه اسلایسر میوه خردکن و حلقه ای صنعتی:

یکی از پرقدرت ترین و توانمندترین دستگاه های اسلایسر در انواع صنعتی ست که دارای ابعادی در حدود ۲ متر ارتفاع است. این دستگاه قدرتمند اسلایسر که ساخت کشور دانمارک است و توان مصرفی برق آن نیز در حدود ۷۰۰ وات می باشد می تواند انواع بسیار زیادی از میوه ها را در برش هایی بسیار ریز یعنی ۱ سانتیمتر تا ۵ سانتیمتر برش زده و آماده نماید. این دستگاه صنعتیِ کارآمد آنچنان پرقدرت است که قدرت برش زدن ۱ تن میوه در ساعت را دارد. تنها یک عدد از این ماشین پیشرفته اروپایی برای تامین نیاز یک واحد صنعتی کافی ست. کار با این دستگاه اسلایسر میوه به شدت راحت و ساده بوده و همچنین می توان تیغه های آن را از بیرون دستگاه به سرعت و به شکلی ساده و سریع تعویض نمود. نوع برش میوه ها در این ماشین پرسرعت به صورت سکه ای ست و ولتاژ دستگاه نیز در حدود ۳۸۰ ولت می باشد.

دستگاه اسلایسر میوه در تولید چیپس میوه

دستگاه ها و ماشین های صنعتی نه فقط در یک حوزه بلکه در موارد بسیار متعددی کاربرد دارند. دستگاه های صنعتی اسلایسر میوه نیز از این امر مستثنی نبوده و می توان ردپای آنها را در صنایع غذایی متنوعی مشاهده کرد: تولید کمپوت، خلال سیب زمینی، تولید چیپس سیب زمینی، تولید ترشی جات، پنیر پیتزا و صدها مورد دیگر.

اما یکی از جالب ترین و پرکاربردترین زمینه های صنعتی استفاده از دستگاه اسلایسر میوه در بخش تولید میوه خشک می باشد که حجم کار در آن صنایع نیز بسیار بالاست. فقط کافی ست نگاهی کوتاه و گذرا به میزان تولید و تناژ خروجی واحدهای تولیدکننده چیپس میوه داشته باشیم. به راحتی می توان حجم بسیار سنگین کار توسط دستگاه اسلایسر در این حوزه را مشاهده کرد.

تولید انواع میوه خشک مانند سیب خشک، پرتقال خشک، موز خشک، خربزه و طالبی خشک، خیار خشک، کیوی خشک، توت فرنگی خشک و صدها میوه خشک و چیپسی دیگر که همگی می بایستی قبل از قرار گرفتن در دستگاه خشک کن میوه به درستی و در ابعاد مناسب و یکسانی برش خورده شوند. این برشها می بایستی در قطرها و ابعاد مناسب بوده تا دستگاه میوه خشک کن بتواند به راحتی و در مدت زمان کمی بدون اینکه تاثیر منفی بر کیفیت میوه ها گذاشته شود تمامی آنها را خشک و چیپسی نماید.

دستگاه اسلایسر میوه در تولید خرمای بسته بندی

خرما از آنجایی که محصولی بسیار پرتولید و البته به شدت با ارزش است و ارزش غذایی و مادی آن بسیار بالاست می توان محصولات متنوعی را از آن تهیه نمود و روانه بازار کرد. یکی از مرسوم ترین شیوه های فروش خرما، بسته بندی در جعبه های مستطیلی شکل در وزن های مختلف است اما روش نسبتاً جدید دیگری نیز سال هاست ابداع گردیده است.

با توجه به اینکه می توان خرما را همراه با چای و نوشیدنی های گرم و سرد نوشید و با توجه به اندازۀ یک خرما، بهتر است این میوه شیرین و خوشمزه برش خورده و در ابعاد بسیار کوچکتری عرضه شود تا بتوان آن را به راحتی در قندان ریخت و استفاده کرد. به همین منظور سال هاست در کارخانجات مختلف ابتدا خرما را هسته گیری کرده و سپس توسط دستگاه اسلایسر میوه آن را به قطعاتی تقریباً ۱ سانتیمتری برش می زنند تا راحتتر قابل استفاده بوده و مانند قند بتوان از آن استفاده مفید کرد.

این خرماهای برش خورده توسط دستگاه اسلایسر میوه پس از گَردزنی (جهت جلوگیری از چسبیدن به هم) در بسته بندی های مختلف ریخته شده و درب آنها پرس می گردد. این شیوه یکی از جدیدترین راه های مناسب و اصولی فروش خرما و ورود آن به سفره و همچنین کنار قندان می باشد که به لطف دستگاه های اسلایسر امکانپذیر شده است.

می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که یک دستگاه اسلایسر میوه می تواند تقریباً در تمامی صنایع غذایی، آشپزخانه ها، رستوران ها، واحدهای تولیدی، هتل ها و… به وفور استفاده شده و موارد کاربرد آنها به هیچ عنوان محدود و تخصصی نیست، بلکه حتی در منازل نیز می توان از آنها در زمینه های گوناگون استفاده کرد. خرید دستگاه اسلایسر میوه و به کارگیری آن می تواند به راحتی، نیاز برش زدن و آماده کردن حجم فراوانی میوه را در زمانی بسیار کم مقدور ساخته که این خود موضوعی مهم در سرعت بخشیدن و همچنین کیفیت بخشیدن به کار و تولیدات نهایی ست. استفاده از بهترین دستگاه اسلایسر میوه حتماً توصیه می گردد!

ماشین سازی

نویسنده: طیب عالی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا