خشک کننده ها

دستگاه خشک کن میوه خانگی

 میوه ها را می توان به چند شکل میل کرد، هم تر و تازه و هم خشک و ترُد. هر کدام نیز طعم و مزه و لذت خود را خواهد داشت. گاهی نیز می توان برای استفاده از مواهب این نعمت زیبا و با ارزش، آن را به شکل آبمیوه میل کرد تا خواص درجه یک و بی نظیرش دقایقی بعد جذب بدن شود. با تمامی این تفاسیر، چندین سالی ست که استفاده از میوه های خشک و چیپسی به شدت رواج یافته و مردم میل بیشتری به آنها پیدا کرده اند. می توان این میوه های خشک را توسط دستگاه خشک کن میوه خانگی در منزل درست کرد.


خودکفا بودن یکی از لذت های همیشگی ست که هر انسانی را به وجد می آورد، حال این خودکفایی در زمینه تولید و پرورش محصولات مختلف باشد و یا تغییر و دگرگونی از شکلی به شکل دیگر و رفع نیاز، مانند همین خشک کردن میوه های گوناگون توسط دستگاه خشک کن میوه خانگی .

با توجه به تحقیقات و بررسی های دقیق مشخص شده است که قرن ها پیش و هزاران سال قبل هم، نیاکان و اجداد ما همین کار یعنی خشک کردن میوه های مختلف را انجام می دادند. آنها در فصول گرم سال بسیاری از میوه ها را در هوای آزاد و به کمک گرمای سوزان آفتاب خشک کرده و آنها را برای مصرف در فصول سرد انبار می کردند. همچنین شیوه نگهداری آنها نیز جالب بود.

آنها این میوه های خشک شده را که به صورتی کامل و بدون برش زدن خشک می کردند، داخل مقدار فراوانی کاه خشک پنهان کرده تا این میزان کاه مانند عایق، از میوه ها در مقابل گرما و سرما و همچنین در مقابل حشرات و سایر موجودات محافظت نماید. در کشور خودمان نیز در دهه های گذشته و در بسیاری از مناطق استان های شمالی و مرکزی و سایر نقاط، خشک کردن میوه ها به این شکل و نگهداری برای ماهها بعد به شدت رواج داشت. اما امروزه دستگاه خشک کن میوه خانگی تمامی معادلات را تغییر داده است.

امروزه هر فردی می تواند با هزینه کردن مقدار مشخصی، یک دستگاه خشک کن میوه خانگی را خریداری کرده و به راحتی پس از انتقال به منزل و فقط با وصل کردن دو شاخه آن به پریز برق، یک دستگاه خشک کن درجه یک و جمع و جور به صورت ۲۴ ساعته در اختیار داشته باشد.

برخی از این دستگاه ها از ظاهری چهار گوش و مستطیلی یا مربعی برخوردار و دارای چند سینی فلزی در طبقات مختلف هستند و برخی دیگر نیز به صورت گرد یا بیضی بوده و سینی های داخلی آنها از جنس پلاستیک بوده که می توان در هر دو نوع، میوه ها را پس از برش زدن داخل آنها چید و دستگاه را روشن کرد، پس از چندین دقیقه هم می توان میوه های خشک را از دل دستگاه میوه خشک کن خانگی خارج کرده و مصرف کرد، به همین راحتی!

اگر بخواهیم تقسیم بندی دقیق و مشخصی در مورد برند ها و مدل های مختلف دستگاه خشک کن میوه خانگی انجام دهیم باید گفت موضوع کمی سخت خواهد شد زیرا هم اکنون صدها مدل و برند از این دستگاه در بازار موجود است که البته همگی کارایی ثابت و مشخصی دارند اما می توان با کمی صبر و حوصله، یک تقسیم بندی مناسب و کافی در مورد دستگاه میوه خشک کن خانگی انجام داد.

انواع دستگاه خشک کن میوه خانگی از این قرار است

  • دستگاه میوه خشک کن خانگی برقی
  • دستگاه میوه خشک کن خانگی گازی

با دیدن این دو نوع میوه خشک کن شاید عده ای از خود بپرسند مگر دستگاه میوه خشک کن خانگی گازی هم داریم؟! در پاسخ به این افراد باید گفت: بله! این دستگاه ها البته کمی از نظر سایز و ابعاد از دستگاه های خانگی معمولی بزرگترند و برای تولیدات انبوه و بسیار بیشتر مثلاً دهها کیلوگرم میوه خشک در روز مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع از دستگاه های میوه خشک کن را از این جهت «خانگی» می نامند که می توان با نصب و به کارگیری آنها در گوشه ای از منزل مثلاً پارکینگ، یک کسب و کار خانگی خوب راه انداخت.

و همچنین دستگاه میوه خشک کن خانگی برقی نیز همانگونه که از نامش پیداست از طریق برق، انرژی لازم برای گرم کردن فضای داخل دستگاه را فراهم کرده و توسط فن های موجود در آن، هوای داغ به تمامی طبقات می رسد. به این شکل میوه ها خشک و ترد خواهند شد.

دستگاه میوه خشک کن خانگی برقی

در موارد بسیاری پیش آمده که خانم یا آقای خانه تمایل فراوان به خشک کردن میوه های مختلف مانند سیب، لیمو، پرتقال، کیوی، و حتی انواع سبزی و… به سرعت و در منزل داشته باشند. خب! در چنین شرایطی یا باید از نور آفتاب برای این کار استفاده کرد (که به شدت سخت و زمان بر است و دردسرهای خاص خود را دارد) و یا باید به فکر خرید یک عدد دستگاه خشک کن میوه خانگی بود. این کار امروزه به راحتی و به سهولت قابل انجام است.

می توان به راحتی چندین و چند مدل دستگاه خشک کن میوه خانگی را در فروشگاه ها مشاهده کرد. همانگونه که قبلاً گفتیم سازوکار و شیوه خشک کردن میوه ها توسط این دستگاه های خانگی کوچک و بامزه تقریباً مشابه است اما ظرفیت و میزان کارآیی و همچنین ظاهر آنها با یکدیگر متفاوت خواهد بود.

برخی از مدل های دستگاه میوه خشک کن خانگی که از نظر ظاهری به شکل چهارگوش هستند دارای ۱۰ سینی در دل خود برای چیدن مقدار زیادی میوه هستند. این مدل ها می توانند با توجه به درجه تنظیم شده بر روی آن، نهایتاً ظرف مدت ۳۰ الی۶۰ دقیقه حدوداً ۳ تا ۵ کیلو میوه برش خورده را خشک نمایند. البته قاعدتاً پس از خارج کردن میوه های خشک شده از  دستگاه، وزن آن به صورت قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

این مدل دستگاه میوه خشک کن خانگی می تواند حتی اگر به خوبی و به درستی مورد استفاده قرار گیرد به صورت روزانه و به تدریج با خشک کردن مقداری مشخصی میوه، هم نیاز یک خانوار ۴ تا ۵ نفره را به راحت تامین نماید و هم مازاد تولید را برای درآمدزایی به دیگران عرضه کند.

هستند کسانی که هم اکنون با همین دستگاه های نسبتاً کوچک و جمع و جور اما پرقدرت در حال درآمدزایی و کمک به اقتصاد خانواده خود می باشند.

در کنار این مدل از دستگاه خشک کن میوه خانگی می توان مدل هایی متنوع تر با ظاهری ساخته شده از مواد پلاستیکی به شکلی گرد یا بیضی را نیز مشاهده کرد که در مارک های مختلف موجودند. این دستگاه ها، گاهی کاملاً پوشیده هستند به شکلی که نمی توان داخل آن و میوه ها و سینی های مختلف را مشاهده کرد، گاهی نیز درب بالایی به شکلی شفاف بوده تا جایی که می توان تمامی مواد و سینی های داخل را به راحتی مشاهده و حتی از فرآیند خشک شدن میوه ها تصویربرداری لحظه ای! نیز کرد.

این دستگاه ها نیز در ظرفیت ها و سینی های مختلف به بازار عرضه می شوند اما عموماً یک دستگاه میوه خشک کن خانگی در این مدل ها قدرت خشک کردن تقریباً ۲ تا ۵ کیلو میوه را در هر بار پر کردن دستگاه دارد. این دستگاه ها نیز می توانند با به کارگیری صحیح، هم یک وسیله جالب برای درآمدزایی باشند و هم نیاز خانواده را به راحتی رفع نمایند.

دستگاه خشک کن میوه خانگی گازی

این دستگاه ها همانگونه که از نامشان پیداست از انرژی گاز برای ایجاد گرما برای خشک کردن میوه ها استفاده می کنند. این دستگاه ها از نظر ابعاد به هیچ عنوان قابل مقایسه با دیگر مدل های خانگی رومیزی نبوده و ابعادی بزرگتر دارند. معمولاً اینگونه دستگاه خشک کن میوه خانگی با ابعادی در حدود ۱۲۰ در ۶۰ در ۹۰ عرضه می شود که در برخی مدلها، این ابعاد مقداری متغیر خواهد بود.

البته همانگونه که قبلاً گفتیم این مدل دستگاه خشک کن میوه خانگی را از این جهت «خانگی» می نامند که ابعادش نسبت به سایر دستگاه های بزرگ و صنعتی، کوچکتر است و برای استفاده از آن مکان بزرگی مورد نیاز نیست و می توان آن را در کنج منزل به راحتی مورد استفاده قرار داد. هم اکنون عده بسیار زیادی چه در ایران و چه در سایر نقاط جهان از این دستگاه ها در منازل خود برای خشک کردن میوه و درآمدزایی مناسب استفاده می کنند.

میزان مصرف انرژی یا همان گاز در اینگونه دستگاه ها تقریباً ۱ تا ۲ لیتر گاز در ساعت است. از آنجایی که در این دستگاه ها تقریباً ۲۰ سینی بزرگ و کاملاً استاندارد برای خشک کردن وجود دارد می توان روزانه امیدوار به تولید حدوداً ۵۰ تا ۷۰ کیلو میوه بود. این دستگاه ها بسیار مقاوم بوده و کارآیی نسبتاً راحتی دارند. از نظر میزان صدای خروجی این مدل دستگاه خشک کن میوه خانگی نیز می توان مطمئن بود زیرا صدایی بسیار کم داشته و هیچ مزاحمتی برای همسایه ها ایجاد نمی کند.

قیمت دستگاه خشک کن میوه خانگی

با توجه به تغییرات ناگهانی قیمت ها در سال های اخیر، قیمت دستگاه میوه خشک کن خانگی برقی و گازی و همچنین رومیزی،مانند سایر کالاها متأثر از این موضوع بوده و جهش هایی را شاهد بوده است. با توجه به جنس و کیفیت و ظرفیت تولید، می توان گفت هر دستگاه میوه خشک کن خانگی رومیزی قیمتی بین ۳۰۰٫۰۰۰ هزار تا ۱٫۱۰۰٫۰۰۰ تومان خواهد داشت.

نیازی نیست حتماً اقدام به خرید دستگاه های پرظرفیت خشک کن میوه خانگی نمایید بلکه هر فردی می تواند با توجه به نیاز واقعی خود، آن مدل از دستگاه خشک کن میوه خانگی را خریداری نموده که قیمتی مناسب با بودجه او  دارد و نیاز واقعی اش را رفع می نماید. مدل های ۵ سینی به خوبی می توانند حتی نیاز یک خانواده ۴ یا ۵ نفره را به خوبی رفع نمایند. این مدل ها قیمتی مناسب داشته و بین ۳۰۰ هزار تا ۱ میلیون تومان برچسب خورده است!

مدل های ۱۰ سینی که ظرفیت بیشتری برای خشک کردن انواع میوه و سبزیجات دارند نیز با قیمت های مختلفی عرضه می شوند که میانگین قیمت آنها حدوداً ۶۰۰ هزار تا ۱ و نیم میلیون تومان می باشد. مدل های گازی و بزرگتر نیز قیمتی بیش از ۴ میلیون تومان خواهند داشت.

بهتر است هر خانواده برای رفع نیاز خود، آن دستگاهی را خریداری نماید که با نیاز واقعی و برنامه های بعدی آنها همخوانی داشته باشد. به این شکل از هدر رفت بیهوده سرمایه خود جلوگیری کرده است. مدل ها و برندهای فراوانی هم موجود است که قدرت راضی کردن هر سلیقه ای را دارد.

بررسی تخصصی دستگاه میوه خشک کن خانگی رومیزی

بیایید کمی بیشتر و تخصصی تر با شیوه کار و همچنین اجزای تشکیل دهنده یک دستگاه میوه خشک کن خانگی رومیزی که وسیله ای بسیار جالب و کارآمد است آشنا شویم. گاهی آشنایی تخصصی و دقیق تر با یک دستگاه می تواند نوع استفاده و همچنین انتظارت مختلف ما از آن دستگاه را دگرگون کرده تا جایی که به شیوه ای صحیح تر و همچنین نوین از آنها استفاده نماییم.

عموماً یک دستگاه خشک کن میوه خانگی از یک قاب و پوشش مقاوم به همراه تعدادی طبقات و قسمت زیرین که شامل هیترها (برای گرم کردن داخل دستگاه)، فن ها (برای گردش هوای گرم داخل دستگاه)، پنل کنترل دستگاه (برای تنظیم میزان درجه و دقیقه کار دستگاه) و همچنین قاب پوشش زیرین برای در امان نگهداشتن هیتر، فن، پنل و سیم پیچ ها تشکیل شده است. البته در برخی مدل ها، این ابزار (فن، هیتر و پنل کنترل) در پشت دستگاه قرار دارد.

قسمت بالایی دستگاه میوه خشک کن خانگی با توجه به طراحی و قدرت از چندین سینی تشکیل شده که تمامی سینی ها، توری مانند بوده تا هوای گرم به راحتی بین طبقات گردش کند. همچنین بسیاری از این دستگاه ها از پوشش پلاستیکی شفاف و مقاوم استفاده می کنند تا برای بررسی میزان خشک شدن میوه ها نیازی به باز کردن درب آن نباشد.

مقدار انرژی یا همان برق مصرفی در هر دستگاه میوه خشک کن خانگی با توجه به حجم تولید و تعداد سینی ها، بین ۳۵۰ وات تا ۲٫۵ کیلو وات ساعت متغیر خواهد بود. این میزان برق مصرفی با توجه به هزینه برق در هر شهر و کشور می بایستی قبل از خرید و انتخاب دستگاه خشک کن میوه خانگی به دقت مورد توجه قرار گیرد. می توانید در حین خرید اینگونه موارد را از فروشنده خواسته و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

توسط این دستگاه ها می توان هر نوع ماده غذایی از جمله ماهی، میوه، گوشت، سبزی، کشک و بسیاری دیگر مواد را با رعایت اصول صحیح، خشک و مصرف کرد. نباید تصور کرد چون این دستگاه ها با نام «دستگاه میوه خشک کن خانگی» عرضه می شوند می بایستی توسط آنها فقط «انواع میوه» را خشک کرد بلکه زمینه مصرف آنها به شدت گسترده و متغیر است.

در انواع پلاستیکی دستگاه میوه خشک کن خانگی جنس بدنه از پلاستیک مرغوب ABC تولید می شود که در مقابل گرما، ضربه و سایر عوامل آسیب رسان، کیفیت و مقاومت مناسبی دارد. در انواع فلزی، بدنه از آلیاژهای ترکیبی مقاوم و ضد زنگ تهیه شده که مقاومت مثال زدنی دارند. همچنین سینی ها نیز در بسیاری مدل ها، هم از پلاستیک مقاوم و فشرده و هم از توری های فلزی تهیه می شوند. گاهی نیز در برخی دستگاه ها، سینی از جنس استیل ضد زنگ بوده و زیبایی و مقاومت خاصی دارد.

در بیشتر مدل های دستگاه خشک کن میوه خانگی می توان مدت زمان کار کردن دستگاه و همچنین دمای آن را به راحتی توسط پنل کنترل نصب شده بر روی دستگاه تنظیم کرد. به این شکل، شما می توانید پس از پر کردن دستگاه به راحتی به سایر کارها و امورات خود رسیده و هیچگونه نگرانی از بابت خراب شدن و از بین رفتن میوه ها در دستگاه نداشته باشید.

دستگاه میوه خشک کن خانگی را می توان حتی از ۱ ساعت تا ۴۸ ساعت بعد تنظیم دقیق کرد تا آرام آرام و به مرور، خشک کردن میوه و سبزیجات را انجام داده و شما نیز مشغول انجام دیگر کارهای خود باشید.

شکل منطقی ایجاد گرما در دستگاه میوه خشک کن خانگی به این شکل است که گرما از کف ایجاد شود زیرا به سبب سبک بودن، هوای گرم به سرعت به سمت بالای دستگاه حرکت خواهد کرد. اما در برخی مدل ها هیترها در پشت دستگاه بوده و توسط قدرت فن ها، هوای گرم درون دستگاه گردانده می شود.

حجم تولید در اینگونه دستگاه های رومیزی را می توان با توجه به نیاز و صلاحدید تغییر داد یعنی اگر شما می خواهید حتی از یک دستگاه ۵ سینی رومیزی میوه خشک کن که مثلاً با قیمتی در حدود ۴۰۰ هزار تومان خریداری کرده اید درآمدزایی کنید این موضوع هیچ مشکلی نداشته! بلکه می توانید با کمی دقت و استفاده از ظرفیت مناسب، این دستگاه را به منبع درآمد خود تبدیل کنید.

به عنوان مثال یک دستگاه جمع و جور خانگی می تواند روزانه حدوداً ۱ تا ۲ کیلوگرم میوه خشک تولید نماید. با توجه به قیمت ۵۰ تا ۱۵۰ هزار تومانی میوه خشک (بسته به نوع میوه، یک نوع یا مخلوط) می توان نسبت به درآمدزایی با یک دستگاه خشک کن میوه خانگی نیز امیدوار بود.

آیا خرید و استفاده از دستگاه میوه خشک کن خانگی صرفه اقتصادی دارد؟

این سوالی ست که بسیاری افراد از خود و دیگران می پرسند. واقعاً آیا با توجه به افزایش هزینه ها و قیمت برق و همچنین بالا رفتن قیمت میوه در شرایط فعلی می توان به خرید یک دستگاه میوه خشک کن خانگی رومیزی امیدوار بود و از استفاده آن لذت برد؟

اگر بخواهیم منطقی قضاوت کنیم، با افزایش هزینه ها، همه چیز در هم پیچیده است و معادلات و برنامه ریزی های تمامی اشخاص را تغییر داده است تا جایی که هنوز عده زیادی در شوک و به نوعی خلسه! هستند اما چاره ای نیست و باید دنبال راه حل بود.

با همین شرایط و هزینه کردن حدوداً ۴۰۰٫۰۰۰ تومان برای خرید یک دستگاه خشک کن میوه خانگی رومیزی و همچنین میانگین هر کیلو میوه ۸۰۰۰ تومان و محاسبه هر ساعت مصرف برق با این دستگاه، می توان به تولید میوه خشک هم برای مصرف روزانه و هم حتی فروش آن در حد محدود امیدوار بود زیرا میانگین هر کیلو میوه خشک هم اکنون در بازار در حدود ۱۰۰٫۰۰۰ تومان است. البته با این توضیحات باز هم تصمیم گیرنده نهایی خود شما هستید اینکه چه مدل دستگاه میوه خشک کن خانگی رومیزی و با چه ظرفیت تولیدی را خریداری نمایید اما مطمئناً اگر به دقت خرید نمایید برنده بوده و قطعاً پشیمان نخواهید شد.

با تمامی این توضیحات و مباحث مطرح شده در بالا، می توان نتیجه گرفت که داشتن یک دستگاه میوه خشک کن خانگی رومیزی برای هر منزلی واجب بوده و هست. مصرف میوه های خشک همیشه لذت بخش و انرژی زا بوده، نه تنها در فصول گرم بلکه خصوصاً در فصل های سرد سال با توجه به پرکالری بودن این محصولات خشک می توان از آن به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.

ورزشکاران و به ویژه بدنسازها می توانند در برنامه غذایی سنگین و بسیار تخصصی خود از اینگونه محصولات خشک و خوشمزه به صورت مرتب و برنامه دار استفاده نمایند زیرا میزان کالری موجود در میوه های خشک، چنانچه به مقدار لازم مصرف شوند به شدت کافی و مناسب خواهد بود.

به هر حال استفاده از دستگاه خشک کن میوه در هر حالتی سودآور و به شدت لذت بخش است چه برای مصارف روزانه و چه مقاصد درآمدزایی. می توان میوه هایی که در جامیوه ای مورد نیاز نیست و ممکن است پس از مدتی تخریب شود را به کمک این دستگاه کارآمد، سریعاً خشک و انبار کرد و در موقع لزوم از خوردن آنها نهایت لذت را برد، می توان آنها را خشک کرد و فروخت، می توان پس از خشک کردن به دیگران هدیه کرد و خلاصه، دهها کارکرد مفید دیگر، این همان کارکرد و حضور مفید یک دستگاه میوه خشک کن خانگی ست.

ماشین سازی

نویسنده: طیب عالی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا