گوجه

با موارد استفاده از پودر گوجه فرنگی آشنا شوید

خلاصه نوشته
  • پودر گوجه فرنگی کاربرد فراوانی در صنعت غذایی و تولید دارد

گوجه فرنگی به عنوان یکی از سبزیجات و میوه‌‌ای سرخ رنگ در جهان شناخته می‌شود، گیاه گوجه بومی قاره آمریکا بوده که طی تاریخ در کل جهان پخش شده است. گوجه فرنگی تره باری سرشار از ویتامین مفید سی و لیکوپن است که از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. از این معدن سرشار از مزه و زیبایی در انواع سس و نوشیدنی و پخت غذا استفاده می‌شود، بیشترین استفاده‌ی پودر گوجه فرنگی و خود آن در سالادهای مختلف است. گوجه فرنگی با داشتن بیست کیلوکالری در هر صد گرم مناسب کسانی است که به تناسب اندام خود اهمیت می‌دهند. بیشتر از نود درصد یک گوجه را آب تشکیل می‌دهد و همین امر موجب کم کالری شدن آن می‌شود. خاصیت آنتی کسیدانی موجود در گوجه فرنگی برای جلوگیری از مبتلا شدن به بسیاری از بیماری‌ها موثر است.

گوجه خشک شده چیست؟ 

پودر گوجه فرنگی

امروزه در صنعت غذایی از گوجه به شکل های مختلف استفاده می‌شود، یکی از این روش‌ها خشک کردن گوجه و استفاده از آن است. با توجه به اینکه بیشتر حجم گوجه از آب تشکیل شده است روند پوسیدگی بعد از چیده شدن در آن به سرعت انجام می‌پذیرد، پس بهتر خواهد بود با روشی زمان مصرف از گوجه را بیشتر کنیم تا بتوانیم از تمام فواید آن بهره کافی را ببریم. گوجه خشک شده که هم در خانه قابل تهیه است و هم به صورت آماده می توان آن را خریداری کرد روشی است که تمامی ویتامین‌های C و A ، اسیدفولیک، ویتامین‌های گروه B شامل B1، B2، B3، B5، مواد معدنی مختلف شامل کلسیم، فسفر، پتاسیم، فیبر، سدیم، گوگرد، کمی آهن، مس و روی را در خود نگه داری می‌کند. گوجه‌ی خشک شده علاوه بر خاصیت‌هایی که داراست بیشترین طعم، عطر و رنگ را به غذا می‌بخشد و جایگزین مناسبی برای رب‎های کارخانه‌ای خواهد بود.

پودر گوجه فرنگی کاربرد فراوانی در صنعت غذایی و تولید دارد. برای تهیه پودر گوجه فرنگی، باید گوجه فرنگی را پس از شستن و ضدعفونی کردن، با استفاده از مواد افزودنی به وسیله خشک‌کن‌های صنعتی خشک و سپس پودر کرد. از مهم‌ترین مسایل و مشکلات تهیه پودر گوجه فرنگی، حفظ رنگ قرمز آن و جلوگیری از قهوه‌ای شدن در حین فرآیند و نیز انبارداری است که برای نتیجه بخش بودن تهیه این ماده مفید، از موادی مانند ترکیبات کلسیم و برخی نمک‌ها استفاده می‌شود. امروزه تلاش بر آن است تا با تولید انواع متنوع و غنی شده پودر گوجه فرنگی، در صنایع بهداشتی و غذایی تغییرات به‌سزایی ایجاد شود. از جمله این تولیدات، می‌توان از انواع پودر گوجه فرنگی‌های مقاوم به ویروس‌ها نام برد. پودر گوجه فرنگی را می‌توان در تهیه انواع سس کچاپ، رب گوجه‌فرنگی، چاشنی‌های غذایی، سوپ‌های آماده، غذاهای رژیمی و….به کار برد. 

مزایای پودر گوجه فرنگی 

از مزایای پودر گوجه‌فرنگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وزن کم
  • قابلیت حمل و نقل آسان
  • بسته‌بندی و نگهداری راحت‌تر
  • قیمت ارزان‌تر
  • ماندگاری طولانی‌تر
  • کاهش ضایعات گوجه فرنگی در فصول گوناگون سال

پودر گوجه‌فرنگی بیشتر برای مصارف صنعتی کاربرد دارد، اگر چه استفاده از آن در منزل و در تهیه انواع غذاها، خالی از لطف نیست.

فواید استفاده از گوجه خشک شده 

گوجه‌ی خشک شده دارای خاصیت اشتها آوری است همچنین با مصرف آن خستگی از بین خواهد رفت. گوجه خشک شده یک تقویت کننده قلب و اعصاب، تسکین دهنده دردهای رماتیسمی و مفاصل، و درمان کننده‌ی نقرس نیز هست. از گوجه‌ی خشک شده در درمان مسمویت‌های مزمن و مشکلات چربی خون نیز استفاده می‌شود. گوجه خشک شده با داشتن ویتامین A می‌تواند به تقویت قوه‌ی بینایی و پوستی شفاف بی‌انجامد. لیکوپن موجود در گوجه خشک شده در جلوگیری از حملات قلبی نیز بسیار اثر بخش است. همچنین لیکوپن می‎تواند هورمون سیری بیشتری را در بدن آزاد کند و به همین علت برای کسانی که قصد رژیم های سخت و کم کردن وزن را دارند پیشنهاد بسیار خوبی است.طرز تهیه سالاد گوجه فرنگی 

طرز تهیه پودر گوجه در فر: 

مواد لازم:

  • گوجه گیلاسی یا گوجه فرنگی
  • روغن زیتون یا روغن مایع دیگر (حدود ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری)
  • نمک دریای درشت برای طعم دهی
  • فلفل خرد شده برای مزه
  • گیاهان معطر (اختیاری)

دستورالعمل: 

فر را روی پایین‌ترین دما تنظیم کنید. گوجه‌ها را شسته و خشک کنید. آنها را به دو نیم کنید (گوجه گیلاسی). گوجه درشت را چهار قسمت یا ورقه ورقه کنید. در یک کاسه گوجه‌ها را با مقدار مناسبی از روغن زیتون (یا روغن دلخواه)، نمک و فلفل آغشته کنید. گوجه‌ها را از سمت برش زده روی کاغذ داخل سینی قرار دهید. آنها را در فر از قبل گرم شده قرار دهید و اجازه دهید به مدت ۴ ساعت بمانند تا خشک شوند.

شما می‌توانید پوست گوجه‌ها را هم در فر خشک کنید به این صورت که در زیر بیان می‌شود. 

فر را تا ۱۱۰ درجه سانتی گراد گرم کنید. یک سینی را کاغذ گرفته و روی آن کمی روغن بزنید. پوست‌های گوجه را روی سینی پهن کنید تا کمی به روغن آغشته شوند و با فاصله بگذارید. سینی را در فر بگذارید بماند تا زمانی که تغییر رنگ داده و قرمز شوند. این حدود ۴۰ تا ۵۰ دقیقه زمان می‌برد. در اواسط زمان آنها یعنی پس از ۲۰ دقیقه سینی را درآورده و پوست‌های گوجه را برگردانید تا دو طرف آن خشک شوند. گوجه خشک شده را از فر درآورید و بگذارید خنک شوند. آنها را در آسیاب قهوه بریزید تا پودر شوند.

طرز تهیه پودر گوجه در دستگاه خشک کن: 

ابتدا با انتخاب گوجه شروع کنید. گوجه‌ فرنگی بهترین نوع گوجه برای خشک کردن اما گوجه‌های دیگر هم بد نیستند. گوجه‌ها را بشویید. انتهای گوجه را با چاقو بکنید. گوجه‌ها را ورقه ورقه کنید. شما می‌توانید از هر نوع گوجه‌ای با هر اندازه‌ای استفاده کنید حتی گوجه انگوری و گیلاسی. گوجه‌های ورقه شده را روی سینی‌های دستگاه خشک کن بگذارید. دمای دستگاه خشک کن را روی ۱۲۵ درجه فارنهایت بگذارید که مدت ۱۲ تا ۱۸ ساعت زمان می‌برد اگر آنها را روی ۱۳۵ درجه بگذارید معمولا ۸ ساعت زمان می‌برد اما در کل زمان خشک شدن بستگی به نوع گوجه هم دارد. اینجا به نظر می‌رسد که گوجه‌ها خشک شده‌اند. در این موقع گوجه‌ها کاملا خشک هستند و می‌توانید آنها را در آسیاب برقی بریزید و پودر گوجه درست کنید. شما می‌توانید این گوجه‌ها را در سوپ، خورش یا سس ماکارونی و برنج بریزید. شما می‌توانید گوجه‌ها را بدون پودر کردن در ظرفی در دار در قفسه مواد غذایی بگذارید.

طرز تهیه پودر گوجه در آفتاب: 

مواد لازم: 

  • گوجه تازه ۳ کیلو
  • ۱ پیمانه فلفل چیلی تازه دانه گرفته
  • ۳ عدد فلفل هندی
  • سینی یا هر ظرف تمیز مسطح برای خشک کردن
  • نمک (اختیاری)

دستورالعمل: 

گوجه‌ها و فلفل‌ها را خوب بشویید و ساقه آنها را جدا کنید. گوجه‌ها را به صورت ورقه‌هایی با ضخامت ۱ اینچ درآورید و آنها را روی سینی یا ظرف صاف و مسطح، پهن کنید. گوجه‌ها را پهن کنید طوری که از هم فاصله داشته باشند و روی هم نباشند. سینی را در آفتابی‌ترین نقطه نگه دارید تا زمانی که کاملا خشک شوند که این کار چند روز وقت می‌گیرد. اگر متوجه شدید در آن فضا، حشرات و بخصوص حشرات بالدار وجود دارند، می‌توانید روی آنها تور بگذارید. بعد از خشک شدن گوجه‌ها تا دو روز نرم و منعطف هستند، برای برداشتن آنها عجله نکنید آنها هنوز مقداری رطوبت دارند. شما می‌توانید ورقه‌های گوجه‌ را وارونه کنید تا فرایند خشک شدن سریعتر و بهتر انجام بگیرد. وقتی گوجه خشک و شکننده هستند به معنای این است که رطوبت آنها بطور کامل از بین رفته است. در این زمان می‌توانید گوجه‌ها را بردارید و آنها را پودر کنید. برای پودر کردن آنها، گوجه‌ها و فلفل‌ها را با هم در دستگاه آسیاب قهوه بریزید و با هم پودر کنید.

روش‌های استفاده از پودر گوجه 

پودر گوجه فرنگی
  • رب گوجه: فقط یک قاشق یا دو قاشق رب گوجه نیاز دارید؟ در قوطی را باز نکنید. ۲ سهم پودر گوجه را با یک سهم آب مخلوط کنید تا به اندازه‌ای که نیاز دارید رب گوجه درست کنید. به این ترتیب: ۲ قاشق غذاخوری پودر گوجه + ۱ قاشق غذاخوری آب داغ + نمک برای مزه
  • سس گوجه: ۱/۴ پیمانه پودر گوجه + ۱/۲ پیمانه آب داغ + نمک برای طعم
  • سس پیتزا: ۱/۲ پیمانه پودر گوجه + ۱ تا ۱ و ۱/۲ پیمانه آب را در یک ماهیتابه مخلوط کنید. آن را به نقطه جوش برسانید، دما را کاهش دهید و ۱/۲ قاشق چایخوری از هر کدام از پودرهای سیر، آویشن، ریحان به علاوه کمی نمک به آن اضافه کنید. ۱ قاشق چایخوری شکر برای اسیدیته به آن اضافه کنید و بهم بزنید تا زمانی که سس غلیظ شود.
  • آب گوجه: ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری پودر گوجه + ۱ لیوان آب
  • سوپ گوجه: ۱/۲ پیمانه پودر گوجه + ۱ پیمانه آب

جمع‌آوری و تنظیم: کاویاب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا